مدیر روابط عمومی شرکت گاز آذربایجان شرقی گفت: تلفات ناشی از مسمومیت و خفگی با گاز منو اکسید کربن در این استان در سال جاری به 27 نفر رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛فتح الله زاده با اشاره به اینکه فصل زمستان تازه آغاز شده و دمای هوا هم به صورت قابل توجهی کاهش یافته است، گفت: با توجه به اینکه در این فصل استفاده از وسایل گرمایشی گازسور افزایش می یابد، بی‌ احتیاطی و رعایت نکردن نکات مصرف ایمن در استفاده از این وسایل به خصوص بخاری و آب‌ گرم‌ کن گازی، می تواند منجر به حوادث غیرقابل جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: منواکسیدکربن بی‌ بو و بی‌ رنگ و بسیار سمی است که به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی و در اثر سوخت ناقص، تهویه نامناسب به علت عدم مکش کامل از دودکش و همچنین نصب دودکش غیراستاندارد باعث افزایش غلظت منو اکسید در محیط می شود که بسیار خطرناک و کشنده است.

وی علت عمده حوادث مرتبط با مصرف گاز طبیعی را عدم نصب دودکش استاندارد عنوان کرد و افزود: هر وسیله‌ گاز سوز بایستی مجهز به یک دودکش مستقل و کلاهک استاندارد(H) بوده و مسیر دودکش تا پشت بام باز و بدون درز باشد.

فتح الله زاده، کنترل دودکش پشت بام ها را ضروری دانست و گفت: در صورتی که در زمان روشن بودن بخاری گازی لوله بخاری سرد باشد نشانه عدم مکش دود حاصل از سوخت گاز است و باید نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

وی در مورد نحوه اطمینان از مکش کامل دودکش گفت: دودکش ها باید قبل از نصب وسایل گرمایشی به طور کامل تست شود، با روشن کردن کبریت و قرار دادن آن در دهانه دودکش می توان به راحتی از عملکرد دودکش اطمینان حاصل کرد و در صورتی که دودکش بخاری درست کار کند شعله آتش به سمت داخل دودکش کشیده خواهد شد و این آزمون هر سال باید بدون استثنا تکرار شود.

فتح الله زاده افزود: استفاده از وسایل غیراستاندارد گرمایشی برای گرم کردن محیط همانند اجاق خوراک پزی و بخارهای تبدیلی و نصب وسایل گرمازا در داخل حمام از دیگر موارد غیرایمن در استفاده از گاز طبیعی است.

سخنگوی شرکت گاز استان با بیان اینکه وسایل گازسوز برای سوختن، نیاز به هوا و اکسیژن کافی دارند، اظهارکرد: نبود هوای کافی برای سوختن گاز باعث کمبود اکسیژن محیط می شود و بایستی در صورت استفاده از وسایل گرمایشی در محیط از بستن تمام درزها و پنجره ها خودداری کرد و محلی برای تهویه‌ی هوا و تبادل اکسیژن در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول در مورد استفاده از لوله های خرطوم به عنوان دودکش هشدار داد و افزود: لوله های انعطاف پذیر و یا خرطومی که به اشتباه به عنوان رابط دودکش مورد استفاده قرار می گیرند، به علت عدم چفت کامل با وسیله گازسوز و دودکش بسیار خطرناک بوده سلامت و جان اعضای خانواده را به شدت تهدید می کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه مصرف روزانه گاز در استان به 36 تا 37 میلیون مترمکعب رسیده است بر ضرورت صرفه جویی تاکید و اظهار امیدواری کرد: با مشارکت و همکاری عمومی علاوه بر کاهش حوادث ناگوار، امکان استفاده از این نعمت طبیعی برای همه مشترکان فراهم شود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.