سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

مشاهده گونه جانوری سیاه گوش در منطقه شیدا

گونه کمیاب جانوری «سیاه گوش» در منطقه حفاظت شده شیدا در استان چهارمحال و بختیاری مشاهده شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده و ثبت گونه جانوری کمیاب «سیاه گوش» با نام علمی Lynx Lynx برای اولین بار در این استان خبر داد.

شهرام احمدی گفت: این گونه جانوری توسط محیط بان بابک البرزی در ارتفاعات منطقه شیدا مشاهده و تصویربرداری شد.

وی با بیان اینکه رؤیت و ثبت این گونه به دلیل مخفی‌کار بودن و ساعات فعالیت بسیار مشکل است افزود: سیاه گوش مربوط به خانواده گربه سانان می باشد که گاهی با پلنگ اشتباه گرفته می‌شود.

احمدی اضافه کرد: سیاه گوش قادر است حیواناتی با جثه سه تا چهار برابر بزرگتر از خود را به مدت چند روز تعقیب و در فرصتی مناسب شکار کند.

وی، وضعیت حفاظتی این گربه سان را بر اساس قوانین شکار و صید از گونه‌های حمایت شده و بر اساس سایتیس (کنوانسیون منع تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض ـ CITES) جزو گونه‌های در معرض نابودی مطرح کرد و گفت: قبلاً گزارش ها در مورد وجود این گونه در استان تأیید نشده و مشکوک بود، ولی اکنون وجود آن در استان قطعی شد.

احمدی با اشاره به مهاجرت این گونه به مناطق دارای شرایط مساعدتر افزود: این احتمال وجود دارد که این گونه طی سالیان اخیر و با توجه به بهبود وضعیت منطقه حفاظت شده شیدا، به این محل مهاجرت کرده باشد.

منطقه حفاظت شده شیدا با وسعت 23 هزار و 832 هکتار در استانهای چهارمحال و بختیاری و اصفهان قرار دارد که نزدیک ترین شهر همجوار آن، شهر بن در 25 کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری است. منطقه شیدا عمدتاً کوهستانی و بخش کمی نیز تپه ماهوری و دشت می باشد.

انتهای پیام/ف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۷ دی ۱۳۹۵
سلام چرا ازروستای بارده نامی نبرده ایددرصورتی که قسمت اصلی منطقه شیدا یعنی تنگه لاشیران که زیستگاه اصلی این گونه است دراین روستا قرارداردممنون.