سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد ۱۰برابری سودآموزی اتباع خارجی در کشور/ لزوم پرداخت بیمه ماهیانه به آموزشیاران

رییس سازمان نهضت از رشد ۱۰ برابری آموزش به اتباع خارجی و ضرورت پرداخت بیمه آموزشیاران خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری به مناسبت  سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی با حضور علی باقیمانده رییس سازمان نهضت صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد.

در این مراسم ضمن قرایت پیام مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت نهضت سوادآموزی،  باقر زاده به تشریح نامگذاری هفته سوادآموزی پرداخت و گفت: روز شنبه به نام سوادآموزی و رسانه، یکشنبه سوادآموزی و اقتصاد مقاومتی، دوشنبه سوادآموزی و مسئولیت، سه شنبه دیدار آموزشیاران با مراجع تقلید، چهارشنبه سوادآموزی و مشارکت های بین بخشی، پنجشنبه سوادآموزی و نکوداشت شهدا و جمعه سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار است.

وی ادامه داد: ۵۴ درصد سوادآموزان زیر 30 سال سن دارند.

باقر زاده در خصوص وضعیت استخدام و تبدیل وضعیت  آموزشیاران عنوان کرد؛: تبدیل وضعیت  ۶۰ هزارآموزش دهنده تحت پوشش قانونی است که شهریور برای چهار گروه معلمان حق التدریس، معلمان خرید خدمات، معلمان حق التدریس غیرمستمر و آموزش دهندگان تجمیع را شامل می‌شود.

باقر زاده به ارائه گزارشی از نرخ سواد آموزی بر اساس گزارش موسسه آمار یونسکو از بهبود قابل ملاحظه نرخ باسوادی در خلال سال‌های 2013 تا 2015 حکایت دارند، اظهار داشت: در گروه سنی 15 تا 24 سال تغییرات 0.45 درصد بوده که بر این اساس پوشش سواد به 98.22 درصد رسیده علاوه بر آن در گروه سنی 25تا 64 سال شاهد تغییرات 2.65 درصدی بودیم که پوشش سواد به 88.44 رسیده و در گروه سنی بالای 15 سال ارتقای2.55 درصدی داشته و پوشش سواد به 87.17 درصد رسید.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه در کشور روی گروه سنی 10 تا 49 سال متمرکز هستیم، گفت: تا مهر 90 ، 700  هزار نفر ثبت نامی داشتیم که 40 میلیون 708 و هزار نفر قبولی پایه پنجم و ششم اخذ کردند و 320 هزار نفر آموزش ناپذیر برآورد شده‌اند. 
 
باقر زاده با بیان اینکه برآورد سوابق تحصیلی تعداد بی سوادان را حدود 1 میلیون و 138 هزار نفر نشان می‌دهد، عنوان کرد: این رقم کمتر از سه درصد جمعیت 10 تا 49 سال کشور را شامل می‌شود. 
 
وی در خصوص عملکرد سال تحصیلی 94-95 ،ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌ها باید 420 هزار نفر تحت پوشش به سازمان نهضت قرار می‌گرفتند که 513 هزار نفر را مورد توجه قرار دادیم که تاکنون 438 هزار نفر از این تعداد ثبت نام شده‌اند و مهلت ثبت نام یک ماه تمدید شده است. 
 
باقرزاده افزود: از این تعداد 22 درصد را آقایان و 78 درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، همچنین 43 درصد از ثبت نام شدگان از مناطق روستایی و 54 درصد از مناطق شهری بوده‌اند و نکته قابل توجه این است که 54 درصد افراد تحت پوشش در گروه سنی زیر 30 سال هستند. 
 
رییس سازمان نهضت سوادآموزی به بیان چگونگی اختصاص هزینه‌ها برای اتباع خارجی پرداخت و گفت: 80 درصد این هزینه‌ها را دولت ایران، 18 درصد را کمیساریا پناهندگان و 3 درصد بر اساس طرحی از کشور نروژ تامین می‌کند. 
 
باقرزاده در خصوص وضعیت نیروی انسانی اظهار داشت: 70 هزار و 961 نفر با این سازمان همکاری دارند که از این تعداد 60 هزار و 281 نفر از طریق موسسات غیر دولتی و قریب به 10 هزار نفر از بخش رسمی و پیمانی کشور تشکیل شده‌اند. 
 
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: در بخش غیر دولتی نحوه محاسبه حق زحمه و پرداخت بر اساس برخی فرآیند‌های حساب داری انجام می‌شود و در مورد بیمه این افراد طی سه سال اخیر مقرر شده تا موسسات بنا بر روند فعالیت افراد حق بیمه اختصاص دهند که زا اول فرودین ماه این مساله به طور ماهیانه باید انجام گیرد. 
 
باقرزاده با اشاره به شرایط تبدیل وضعیت آموزش دهندگان، گفت: در شرایط آموزش یاران هیچ گونه بلاتکلیفی وجود ندارد، اما در خصوص نیروهای غیر دولتی که از آنها به عنوان آموزش دهنده یاد می‌شود و بر  اساس قانون که شهریور ماه تصویب شده و اکنون منتظر ابلاغ دستور العمل اجرایی آن هستیم این تبدیل وضعیت و نیروهای حق تدریس صورت می‌گیرد، اما باز هم تعهد استخدامی برای افراد به شمار نمی‌رود. 
 
وی به برنامه‌های این سازمان نیز اشاره داشت و عنوان کرد: حداکثر انعطاف در انتخاب زمان، مکان و سال تحصیلی سواد آموزان، حداکثر مشارکت برای ارتقای عملکرد در حوزه سواد آموزی و حداکثر سودمندی برای سواد آموزان از جمله مهمترین برنامه‌ها محسوب می‌شود. 
 
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی همچنین در خصوص تهیه کتاب برای ارتقای عملکرد سواد آموزان توضیح داد: 163  عنوان کتاب تازه تالیف تولید می‌شود و علاوه بر ان برای توانمند سازی آموزش یاران دوره‌های آموزشی شامل 126 ساعت در نظر گرفته که 44 ساعت دروس عمومی و 82 ساعت دروس تخصصی است. 
 
باقرزاده در خصوص توجه به سواد آموزی در برنامه ششم توسعه نیز، یادآور شد: در این برنامه در نظر داریم تا افراد بالای 10 سال پوشش سواد آموزی بیش از 91 درصد داشته باشند، همچنین برنامه‌ای با عنوان محو بی سوادی در ایران در نظر گرفته شده که این بحث به ارتقای سطح سواد در کشور کمک بسزایی می‌کند علاوه بر آن استقرار سازمان بزرگسالان از دیگر برنامه‌های مورد توجه است. 

باقرزاده با اشاره به مقایسه اعتبارات نهضت سوادآموزی، عنوان کرد: در طول سال‌های 90 تا 95، 2 میلیون و 917 هزار نفر در موافقت‌نامه‌های دولت تعیین عملکرد شدند، اما سازمان نهضت سوادآموزی 3 میلیون و 51 هزار نفر عملکرد داشته است؛ اعتبارات سازمان 1450 میلیارد تومان بود که یک‌هزار میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد. 

باقرزاده با اشاره به مقایسه اعتبارات نهضت سوادآموزی، تصریح کرد: در طول سال‌های 90 تا 95، 2 میلیون و 917 هزار نفر در موافقت‌نامه‌های دولت تعیین عملکرد شدند، اما سازمان نهضت سوادآموزی 3 میلیون و 51 هزار نفر عملکرد داشته است؛ اعتبارات سازمان هزار و 450 میلیارد تومان بود که یک‌هزار میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد.

وی با اشاره به جلسات شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی گفت: این شورا در دولت نهم و دهم تعطیل بود، اما از ابتدای سال 93 شورا احیا و 2 جلسه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و 4 جلسه نیز با حضور معاون وی تشکیل جلسه داده است.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.