سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایده‌ای نو در کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها

یک پژوهشگر معتقد است: در یک روش با مکانیسمی از ساختار طبیعت با نصب فیلترهای بر روی اتوبوس و مینی‌بوس‌های درون‌شهری می‌توان به کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرهاکمک کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،خلیل سعادتیان پژوهشگر ایلامی با بیان اینکه این فیلترها در مقیاس مشخص با سه لایه از فیلتر از جنس الیاف مصنوعی یا طبیعی به قطر پنج سانتی‌متر آغشته به روغن‌سوخته موتور خودروها در طول دوره معین است،‌ تصریح کرد: این روغن همانند مایع مخاطی بر روی الیاف فیلتر گازهای سوخته و ذرات معلق در هوای سطوح خیابان‌ها را به الیاف فیلتر جذب کرده و مانع انتشار دوباره آن در فضای کلان‌شهرها می‌شود.
 
سعادتیان گفت: این فیلترها کم‌هزینه و بدون اشغال فضا بر روی سقف اتوبوس و مینی‌بوس‌های خطوط واحد نصب می‌شود و نیروی راه‌اندازی، عمل کشش، با سرعت خودرو هوای آلوده به داخل فیلترها فشرده می‌شود و در سرعت شصت کیلومتر یک اتوبوس خط واحد در ساعت چیزی در حدود شصت کیلومتر را از هوای آلوده کلان‌شهرها را جذب خود می‌کند.
 
این پژوهشگر و ایده‌پرداز تصریح کرد: اگر این طرح توسط شرکت‌های خودروساز بر روی یک هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس شهری نصب کنند چیزی در حدود 60 هزار کیلومتر از ذرات معلق در هوای کلان‌شهرها را در طول یک ساعت پاکیزه می‌کند و در طول هشت ساعت کار در شبانه‌روز چیزی در حدود 480 هزار کیلومتر راندمان خواهد داشت و با تجهیز خودروهای بیشتر و تاکسی‌ها درون‌شهری به این فیلترها در مدل‌های کوچک‌تر، فضای بیشتری را می‌توان پاکیزه کرد.
 
سعادتیان یادآور شد: از آنجا که مدرن‌ترین خودروها تا 30 درصد آلایندگی دارند این ایده می‌تواند راهکار خوبی برای کاهش آلودگی هوا در سطح کلان‌شهرها باشد.

منبع: ایسنا
انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.