در این مراسم کمرهای با بیان اینکه از عمدهترین عواملی که باید در پژوهش باید انجام شود باور به ثمر بخشی آن بوده، عنوان کرد: باید در این مساله توجه بیشتری داشته باشیم و باور به این امر که پژوهش میتواند گرهای از مشکلات بگشاید.
وی ادامه داد: پژوهش در دو بعد سازمانی و دانش آموزی مورد توجه است و به طور کلی جهت گیری سیستم آموزشی باید مبتنی بر فعالیتهای پژوهشی باشد، البته در این خصوص دو مساله مهم مواجه هستیم از جمله این موارد فراهم شدن بستر پژوهشی مناسب و دیگری خود فرآیندهای پژوهشی بوده که در روند کار مشکل مساله شناسی و روش اجرای فرآیند با معضلاتی همراه است.
مدیر کل آموزش و پرورش تهران بیان کرد: البته تکراری بودن موضوعات پژوهشی از مواردی بوده که باید برطرف شود و در فعالیتهای اقدام پژوهی این مساله تا حد زیادی برطرف شده است چرا که ماهیت این روش منحصر به فرد است.
کمرهای با اشاره به اینکه نقش آموزش و پرورش تربیت دانش آموز پژوهشگر است، اظهار داشت: اما در مدارس با تفکر پژوهشی دچار مشکل هستیم و چون مربیان به این مساله عادت ندارند در نتیجه با رویکرد کتاب جدید درسی که با این محور تدوین شده به چالش بر میخورند.
وی افزود: معلم اول باید ساختار درونی مرتبط به شیوه تفکر خود را تغییر دهد امکان تربیت دانش آموزان پرسشگر را فراهم کند.
کمرهای به تبین ویژه دانش آموز پرسشگر پرداخت و گفت: از جمله این ویژگیها جستجوگری دانش آموز، داشتن تجربه علمی، اعتقاد به تغییرات و ایستادگی در مقابل بی تحرکی و همچنین دوری از تعصبات است.
وی یادآور شد: امیدواریم تفکر، پژوهش و اقدام پژوهی متاثر از چرخشهای بنیادی که در آموزش و پرورش ایجاد شده در تمامی نظام آموزشی امکان پذیر شود.
انتهای پیام/