رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: بهترین راه تامین عدالت عدالت آموزشی است، عدالت آموزشی یک رفاه مستمر ایجاد می کند و با عدالت اموزشی افراد را آماده می کنیم تا روی پای خود بایستند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دومین همایش از سلسله همایش های پرسش محور توسعه عدالت آموزشی که صبح امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد، اظهار داشت: عدالت مطلوب هر انسانی است و همواره آرمان انقلاب اسلامی بوده و هست.

وی تصریح کرد: ممکن است در هر کاری ما عذری داشته باشیم و آن عذر پذیرفته شود، اما برای ظلم و رعایت ننمودن عدالت هیچ عذری قابل پذیرش نیست.

حداد عادل افزود: بهترین راه تامین عدالت، عدالت آموزشی است که رفاه مستمر ایجاد می کند و با عدالت آموزشی افراد را آماده می کنیم تا روی پای خود بایستند و دست نیاز به سمت کسی دراز نکنند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشاره کرد: 2 زبانه بودن در کشور ما یک واقعیت است و باید آن را شناخت و تدبیر کرد، تنها کشور ما با این موضوع سروکار ندارد و بسیاری از کشورهای جهان 2 زبانه هستند و اگر این موضوع مورد توجه مسئولان قرار نگیرد، قطعا مورد توجه دشمن و سواستفاده آنها قرار خواهد گرفت.

حدادعادل ادامه داد: اگر دانش‌آموز بر زبان رسمی مسلط نشود در همه درس‌ها دچار ضعف می‌شوند. ضعف زبان به معنی ضعف کامل آموزش است. بهترین راه برای حل مشکل دوزبانگی تقویت و توسعه آموزش پیش‌دبستانی است.

او با اشاره به این‌که فرهنگستان برای این موضوع اهمیت قائل است و اقداماتی در این خصوص انجام داده است گفت: بر اساس قانون اساسی خط و زبان رسمی، زبان فارسی است و آموزش زبان‌های قومی در کنار زبان فارسی بلامانع است و معتقدیم هم باید به زبان‌های قومی و محلی و مادری توجه کرد و هم به زبان فارسی و هیچ‌کدام نباید جای همدیگر را تنگ کنند.

رییس بنیاد سعدی با بیان این‌که زبان فارسی زبان وحدت در کشور بوده است اظهار کرد: فارسی میانه و فارسی باستان پایه‌های زبان فارسی امروز هستند و زبان فارسی پشتوانه وحدت و هویت ایرانی است و باید حفظ شود.

حداد عادل با تاکید بر ضرورت حفظ زیست‌بوم‌های اجتماعی و گویش‌ها و زبان‌ها گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم اطلس گویش‌های مختلف را تدوین کنیم. در حال حاضر اطلس گویش استان فارس آماده شده است و ما این کار را ادامه می‌دهیم.

او افزود: دو سال قبل یک سرباز معلم در یکی از روستاهای خوزستان در مدرسه ابتدایی تدریس می‌کرد و متوجه مشکل دانش‌آموزان عرب‌زبان شد و به بنده نامه‌ای نوشت. ما این نامه را جدی گرفتیم و او را به تهران دعوت کردیم. عمق فاجعه با توضیحات این معلم برای ما بیشتر آشکار شد. با همکاری آموزش و پرورش گروهی را به این روستا اعزام کردیم و گزارش‌های ارائه‌شده بسیار نگران‌کننده بود. کسانی که اهتمام به حل مشکل دوزبانگی دارند، جهاد ملی می‌کنند.

حداد عادل در ادامه گفت: با مسوولان برنامه و بودجه و مجلس رایزنی انجام دادیم و نتیجه آن شد که ۵۰ میلیارد تومان به مسئله پیش‌دبستانی در مناطق محروم اختصاص یافت.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این‌که سیاست آموزش و پرورش به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبارات، سرمایه‌گذاری نکردن در دوره پیش‌دبستانی است و پیش‌دبستانی را بخش خصوصی باید اداره کند گفت: این سیاست برای مناطق محروم روستایی قابل اعمال نیست و با بودجه‌ای که اختصاص داده شده باید برای حل مشکل زبان دقیق برنامه‌ریزی کنیم.

حداد عادل ادامه داد: تا کنون ۳۰ درصد بودجه مصوب تخصیص یافته و امیدواریم باقی‌مانده بودجه زودتر تخصیص یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار