سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

شب یلدا با طعم تلگرام

شب یلدا در بین تمام اقوام ایرانی وجود دارد که به فراخور رسم و رسوم برخی از اقوام بیشتر به آن بها می دهند و برخی دیگر کمتر به آن می پردازند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ هر منطقه ای با سنت های محلی خاص خود  این جشن را  برپا می کردند و در همدان با رسم و  رسوم  های خاص خود این شب را جشن می گیرند.

 مراسم شب یلدا یا همان شب چله از روزگاران بسیار قدیم در ایران به جای مانده است، مراسمی که حتی با وجود گذشت قرن ها تغییری در اصل آن ایجاد نشده است و هنوز هم که هنوز میوه ها و تنقلات سفره یلدا همان وسایل و مایحتاج یلدای گذشتگان است،اما امروزه با پیشرفت اطلاعات و ارتباطات تأثیری در این دور همی گذاشته است.

در همدان که مردم در اکثر خانه ها  کرسی می گذاشتند و یکی از واجبات در خانه ها  بود ولی هم اکنون شاهد کم رنگ شدن این سنت  هستیم چرا شاید تأثیر عصر الکترونیک است که میخواهد جایگزین گرمی در خانه ها شود.

شب چله فصل سرما که می شود یا همان شب یلدا از روزهای گذشته تاکنون خانواده ها دور هم  جمع می شوند، در قدیم کرسی مادربزرگ ها بزرگتر برپا بود تا فرزندان و نوه ها که جمع می شوند سفره یلدا را به زیبایی بر روی آن پهن کنند.

همچنین رسم است که خانواده تازه داماد برای خانواده تازه عروس شب چله ای می برند به نام یلدونه و این یلدونه همان که است که برای خانواده دختری که تازه عقد کرده اند و هنوز به خانه بخت نرفته است، می برند و خانواده عروس هم برای داماد در عوض پارچه پیراهنی و وسیله ای تهیه می کنند و به داماد هدیه می دهند.

در سال های اخیر با کمرنگ شدن ارتباطات خانوادگی و فامیلی رسوم شب نشینی و صله رحم در بین خانواده ها جایگاه گذشته را ندارد و بیش تر افراد وقتشان را درفضای مجازی می گذارند و متاسفانه در دنیای واقعی ارتباط و رفت و آمدهای خانوادگی بسیارمحدود شده است.

فضای گرم،بسیارصمیمی و شاد خانواده ها در گذشته، امروز جایش را به فضای مجازی شبکه های اجتماعی در تلگرام، واتس آپ و... داده است ومتاسفانه در کنار کمرنگ شدن سنت های اصلی این شب، فلسفه چرایی آن نیز فراموش شده و تنها به شبی برای پرخوری تبدیل شده است.

برهمین اساس در چندروز اخیر با نزدیک‌شدن به آخرین روز پاییز و جشن باستانی ایرانیان، این مهم است که  ببینیم چقدر این فضا بر فضای گرم و صمیمی خانواده ها تأثیر گذاشته است باید ببینیم تا ساکنان فضای مجازی به بهانه سنت دیرینه شب یلدا به دنیای واقعی بازگردند ودرکنار خانواده هایشان جشن واقعی برگزار کنند.

محمود صلواتی استاد دانشگاه و محقق  درباره شب یلدا  گفت: در شب یلدا خانواده ها دور هم جمع می شده اند و تفالی به دیوان حافظ می زده اند و بزرگ خانواده  با داستانها و نقل قول هایی از گذشته  تعریف می کرد.

وی افزود: شعر خوانی در این شب از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده ،شاهنامه خوانی از دیگر رسوم این شب است که اشعار شاهنامه برای جوانان خوانده می شد.

این  کارشناس ادامه داد: بلند ترین شب سال، فرصتِ مناسبی برای انسان مومن است که به عبادت، خواندن قرآن،نماز شب و صله رحم بپردازد.

وی یادآورشد: باید سعی کنیم که به یاد قدیمی ترها و بزرگان خود همواره این فرهنگ ورسومات آن را حفظ کنیم و به فرزندان خود نیز بیاموزیم.

صلواتی اظهار داشت: خانواده ها سعی کنند در شب نشینی شب چله امسال علاوه بر دیدار با بزرگان خانواده  به تأسی از مولای متقیان علی(ع) یادی ازیتیمان و کودکان بی سرپرست کنند.

باید با کمی تأمل ببینیم که  فضای مجازی فضای کاذب علاوه بر تاثیر روی سنت  دیرینه ما،مشکلاتی در خانواده ها  از غبیل اضطراب،افسردگی،کاهش فعالیت های خارج از خانه،شرکت نکردن در مجامع عمومی،بی حوصلگی،و ... را در بین خانواده های ما ایجاد کرده است .

انتهای پیام/ خ


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.