سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

در جشن ١٠٠ سالگی تئاتر کودک و نوجوان اتفاق افتاد؛ رونمایی از دو کتاب زندگی نامه جبار باغچه بان

در جشن ١٠٠ سالگی تئاتر کودک و نوجوان از دو کتاب زندگی جبار باغچه بان، بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان در ایران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ در آستانه صدمین سال اجرای تئاتر کودک و نوجوان جشنی با حضور هنرمندان این عرصه و برخی مسئولان جشنواره در سینما کانون همدان برگزار شد.

در این مراسم که  به یاد زنده یاد جبار باغچه بان اولین نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در ایران برگزار شد، در ابتدا نمایشنامه  (مجادله دو پهلو) از نوشته های باغچه بان در توصیف نوروز و شکوفه های بهاری به کارگردانی احسان مجیدی توسط هنرمندان عرصه تئاتر کودک و نوجوان برای حاضران در سالن اجرا شد.

بعد از اجرای نمایشنامه خوانی، رئیس بنیاد نمایش کودک ایران، پیام این بنیاد را قرائت و ضمن قدردانی از برگزار کنندگان بزرگداشت بنیان گذار تئاتر کودک و نوجوان ابراز امیدواری کرد تا در جشن صدسالگی تئاتر کودک، تمام سدهای موجود بر سر راه این هنر برداشته شود.

داود کیانیان با اشاره به  تأسیس رشته تئاتر کودک و نوجوان در دانشگاه، ادامه داد:انتشار نشریه دائمی تئاتر کودک و نوجوان، پدیدآوردن تاریخ شفاهی این هنر، تحریر دانشنامه تئاتر کودک و نوجوان ایران، افتتاح موزه تئاتر کودک و نوجوان، بازسازی، آماده سازی و افتتاح آرامگاه بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان در ایران از اهداف پیش روی این بنیاد و تئاتر کودک و نوجوان است.

کیانیان اظهار داشت: امیدواریم تا در آینده نزدیک هر روز شاهد اجرای نمایش برای ۲۰ میلیون کودک و نوجوان ایرانی باشیم.

در ادامه این جشن، ترانه ای از ثمین باغچه بان، فرزند جبار باغچه بان همراه با اجرای نمایشی دونفره برای حاضران اجرا شد و سپس به اختصار بخشی از زندگی جبار باغچه بان و تلاش های او بیان شد.

پخش فیلمی مستند از باغچه بان، اجرای ترانه دوم از ثمین، قرائت پیام پروانه باغچه بان دختر وی در جشن ۱۰۰ سالگی و رونمایی از دو کتاب زندگی جبار باغچه بان از دیگر بخش های این مراسم بود.

زندگی‌نامه باغچه‌بان به قلم منوچهر اکبرلو همراه با مقاله « جبار باغچه‌بان؛ بنیان‌گذار نخستین‌های نمایش کودک در ایران » نوشته داوود کیانیان بخش‌هایی از این کتاب هستند.

خانم خزوک، مجادله دو پری، گرگ و چوپان، شیر باغبان، پیر و ترب، شنگل و منگل، مقاله تئاتر کودک در ایران، از نخستین حرکت‌ها تا نخستین نمایشنامه با کوشش نیاز اسماعیل‌پور، مقاله جبار باغچه‌بان و نمایش خلاق با همت مژگان وثوقی به انضمام تصویری از دیگر بخش‌های این کتاب هستند.

انتهای پیام/ج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.