سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افرایش شتاب رشد علمی دغدغه وزارت علوم است/ ایران کمترین میزان تخلفات علمی را دارد

وزیر علوم با اشاره به حفظ شتاب تولید علم و ارتقای جایگاه علمی ایران گفت: افزایش این شتاب رشد بعنوان دغدغه وزارت علوم است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم در هفدهمين جشنواره تجليل از پژوهشگران و فناوران برگزيده كشور" و "دوازدهمين جشنواره ايده هاي برتر و استارت آپ هاي دانشگاهي" در سالن همايش های بين المللی دانشگاه شهيد بهشتی هم اکنون در حال برگزاری است، گفت: خوشبختانه حمایتها و پیگیر یها و دستورات مقام معظم رهبری پشتیبان اصلی حوزه علم وفناوری در سالهای اخیر بوده است.

وی افزود: پیرو سیاستهای کلی ابلاغی در اقتصاد مقاومتی و در حوزه علم و فناوری و اسناد بالادستی کشور سه هدف کلیدی شامل مرجعیت علمی ایران، توسعه نوآوری، فناوری به همراه تحقق دانشگاه کارآفرین و همچنین پیگیری برنامه اقتصاد مقاومتی از طریق تحقق اقتصاد دانش بنیان در سرلوحه سیاستگذاری ها برنامه‌ریزی ها و اقدام و عمل وزارت متبوع و مجموعه مراکز علمی تابعه بوده است.

وزیر علوم درباره تحقق مرجعیت علمی ایران اظهار کرد: افزایش شتاب رشد علمی و ارتقای جایگاه علمی ایران از دغدغه های اصلی مجموعه وزارت علوم بوده است.

وی بیان کرد: در این راستا بسترسازی برای انجام پژوهش در علوم مختلف فعال سازی کرسی‌های نظریه پردازی، آمایش آموزش عالی و بازنگری در آیین نامه ارتقا، کیفی سازی نشریات علمی و پژوهشی کمک به تحول و ارتقای  علوم انسانی با تشکیل شورای توسعه پژوهش‌های علوم انسانی و هنر و همچنین هدفمند کردن تحصیلات تکمیلی در راستای نیازهای جامعه از جمله مهمترین اقدامات و دستاوردهای وزارت علوم در سه سال اخیر بوده است.

فرهادی افزود: بر اساس نقشه جامعه علمی کشور توسعه کیفی قابل ملاحظه‌ای در مراکز دانشگاهی و علمی و نیز در شتاب رشد علمی کشور در سطح جهان شاهد بوده‌ایم.

به گفته وی به عنوان مثال در رشته‌های مهم نانو فناوری، مهندسی شیمی و مکانیک ایران رتبه پنجم دنیا را از نظر تولید مقالات علمی دارا است و در برخی رشته‌های دیگر مثل سلول‌های بنیادی،  فیزیک و علوم هسته‌ای از نظر تولید مقالات علمی کشور ما بین 15 کشور برتر دنیا قرار دارد.

فرهادی اظهار داشت: توسعه کیفی آموزش عالی در این دولت بر توسعه کمی ارجع بوده است به طوری که در ابتدای شروع به کار دولت هیچ دانشگاهی از ایران در نظام رتبه بندی لایدن نبوده و تنها یک دانشگاه کشور در رتبه بندی تایمز، شانگهای، یو اس نیوز جزو دانشگاه‌های برتر دنیا محسوب می‌شد، اما امروزه به ترتیب در طبقه بندی تایمز و لایدن 13 و 14 دانشگاه ایران جزو دانشگاه‌های برتر دنیا محسوب می‌شوند.

رشد دو نیم برابری شاخص کیفی دانشمندان ایرانی 
وی بیان کرد: شاخص کیفی دانشمندان ایرانی آنقدر بالا رفته که با رشد حدود 2.5 برابری در دو سال اخیر تعداد 200 دانشمند ایرانی در زمره دانشمندان برتر دنیا قرار گرفته‌اند و با رشد بیش از صد در صدی کشورمان 2.2 درصد مقالات برتر دنیا را تولید کرده است.

ایران در جایگاه نخست شتاب تولید علم برتر دنیا
وی ایران را از نظر شتاب تولید علم برتر در جایگاه نخست دنیا دانست و عنوان کرد: اگر ایران بخواهد به عنوان یک مرجع علمی دارای اعتبار جهان باشد ضروری است در تولید برتر و علم پر استناد پیشگام باشد.

فرهادی افزود: از نظر شتاب تولید مقالات علمی ایران با حدود 12 درصد رشد در سال 2016 نسبت به سال 2015 در رتبه سوم دنیا قرار دارد که این نشان از عظم جدی دانشگاهیان کشور برای رسیدن به قله‌های رفیع علم و دانش دارد.

فرهادی عنوان کرد: در دول یازدهم با وجود اینکه شتاب رشد علمی اکثر کشورهای توسعه یافته علمی منفی بوده است رتبه علمی ایران در سه سال اخیر بین یک یا دو پله ارتقا یافته و با تولید 1.82 درصد دنیا هم اکنون در رتبه 16 دنیا در پایگاه آی اس آ و اسکوپوس قرار داریم.

وزیر علوم عنوان کرد: در کنار این سرعت رشد علمی ایران حفظ اخلاق علمی و اخلاق پژوهش ریشه در تاریخ پر افتخار این مرز و بوم دارد.

ایران کمترین میزان تخلفات علمی را دارد
وی ادامه داد: در حال حاضر حاکمیت فکری بین المللی و مقررات حاکم فضای علمی دنیا در ایران کاملا برای عموم شناخته شده نیست کشور ما کمترین میزان تخلفات علمی را دارد.

به گفته وی گزارش‌های که در هفته‌های اخیر منتشر شده به هیچ وجه در جامعه علمی پر تلاش عمومیت ندارد و در برابر بیش از 40 هزار مقاله منتشر شده کمیت بسیار نا چیز است.

وی افزود: با این وجود ما با وضع مقررات لازم شامل ابلاغ آئین نامه تخلفات علمی و تشکیل کمیته‌های اخلاق در مراکز علمی و نیز ارسال لایحه مقابله با تقلب در آثار علمی و لایحه مالکیت فکری در فرهنگ سازی صداقت و درستکاری علمی و مقابله با تخلفات بسیار ثابت قدم هستیم و به دانشگاه‌ها تاکید جدی شده که ضمن اعمال مقررات مرتب گزارش‌های برخورد و مقابله با تخلفات را به صورت مداوم در اختیار وزارت علوم قرار دهند.

وزیر علوم درباره توسعه فناوری و نوآوری و تحقق دانشگاه‌های کارآفرین عنوان کرد: یکی از برنامه‌های وزارت علوم توسعه فناوری و نوآوری در کشور بوده چرا که اعتقاد براین است علم تولیدی باید علمی نافع باشد و آثار تولید علم در جامعه و زندگی مردم رویت شود.

وی ادامه داد: اصولا در دنیای امروزه نقش دانشگاه‌ها در نظام نوآوری مبتنی بر فناوری غیرقابل انکار است. لزوم توجه به رویکرد ارزش آفرینی و کارآفرینی و به تبع آن تحقق اقتصاد دانش بنیان از مسیر فناوری و نوآوری می‌گذرد.

فرهادی با اشاره به توجه جدی وزارت به توسعه زیرساخت فناوری و نوآوری اعلام کرد: در مسیر تبدیل علم به محصول و تجاری شدن آن راه‌اندازی 6 پارک علم و فناوری جدید، حدود 30 مرکز رشد و هزار واحد فناور، حدود هزار شرکت دانش بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد در دولت یازدهم گواه این موضوع است.

وی اظهار داشت: دستاورد این میزان از توجه، گردش مالی بیش از 3 هزار میلیارد تومان، صادرات بیش از 100 میلیون دلار و ایجاد 30 هزار شغل پایدار و زایشی در سه سال اخیر توسط پارک‌ها و مراکز رشد بوده است.

به گفته وزیر علوم، تولید حدود 3 هزار محصول تجاری شده در این مراکز حاصل این نگاه ویژه است و هر قدر در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام شود، به طور قطع بیش از 10ها برابر ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری متوسط 100 میلیارد تومانی و گردش مالی حدود 2 هزار میلیارد تومان در سال در مراکز فناوری اثبات این ادعا است.

فرهادی درباره تحقق اقتصاد مقاومتی از مسیر اقتصاد دانش‌بنیان بیان کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی جز از مسیر اقتصاد دانش بنیان نمی‌گذرد لذا علاوه به توجه ویژه به توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری چهار پروژه کلان اقتصاد مقاومتی ذیل وزارت علوم تهیه و به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسیده است.

وی چهار پروژه مذکور را شامل بازنگری و اصلاح نظام آموزش عالی کشور در جهت ارزش آفرینی و کارآفرینی، تبدیل پنج مرکز آموزش عالی به تراز بین‌المللی، طراحی و پیاده‌سازی نظام آمایش آموزش عالی و پژوهش به منظور مأموریت‌گرا کردن فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی کشور و طراحی الگوی تغییر و ارتقای نقش دانشگاه‌ها در حل مشکلات دستگاهی و بنگاه‌‌های اقتصادی کشور دانست.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.