معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مبارزه با تخلفات علمی نیازمند نگاه سیستماتیک است، گفت: متاسفانه اخیرا هجمههایی در زمینه موفقیتهای علمی عرصه پزشکی انجام شده که موجب میشود دستاوردهای این عرصه نادیده گرفته شود.
به گزارش
خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاریجانی در افتتاحیه همایش بینالمللی سازی آموزش علوم پزشکی و نشست معاونین آموزشی و مدیران آموزشی، تحصیلات تکمیلی و معارف اسلامی دانشگاههای علوم پزشکی که امروز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، بر ضرورت برنامه ریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی در سیاستهای کلی نظام سلامت برای وزارت بهداشت تاکید کرد و گفت: حضور در عرصههای جهانی یکی از زمینههای دستیابی به این مهم است که در اسناد بالادستی کشور نیز به حضور در عرصههای جهانی بارها اشاره شده و لازم است کلیه دستگاههای کشور در برنامه ریزیهای کلان خود به این امر توجه ویژه داشته باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: در تدوین برنامههای آموزش علوم پزشکی مسائل با نگاهی کلان مورد توجه قرار گرفته و قاعدتا باتوجه به رویکردها و چالشهایی که سطوح مختلف نظام سلامت وجود دارد لازم است در آینده به سطوح پایین تر آموزش علوم پزشکی نیز توجه شود و تدوین نقشه راه بینالمللی سازی آموزش علوم پزشکی یکی از اقدامات ارزشمندی است که برای توجه به سطوح مختلف آموزش علوم پزشکی طراحی شده است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت:گزارشی درخصوص دانشگاههای بینالمللی منطقه منتشر شده که هشداری است برای دانشگاههای کشور ما که به صورت جدی تر به سمت بینالمللی شدن حرکت کنند.
لاریجانی حوزه آموزش علوم پزشکی کشور را به عنوان متولی تامین و تربیت نیروی انسانی مناسب و کیفی برای نظام سلامت کشور معرفی کرد و گفت: خوشبختانه طی دهههای اخیر پیشرفتهای چشمگیری در این حوزه بوجود آمده و بعضا اقدامات صورت گرفته در این حوزه توسط برخی کشورهای جهان الگوبرداری میشود.
وی افزود: با وجود این پیشرفتها ظرفیتهای زیادی در حوزه آموزش علوم پزشکی برای ورود در عرصههای بینالمللی وجود دارد و باید تلاش کنیم مخاطبان بیشتری از سراسر جهان برای تحصیل در رشتههای علوم پزشکی کشور جذب نماییم و این کار مستلزم برنامه ریزی و طراحی نقشه روشن است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: با توجه به تغییراتی که در نظام سلامت کشور ایجاد شده و همچنین تغییراتی که در پیش رو است لازم بود تا برنامه مدون و چشم انداز روشنی برای توسعه حوزه آموزش علوم پزشکی کشور طراحی شود. بر همین مبنا برنامه راهبردی آموزش علوم پزشکی کشور طراحی و بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در راستای اجراییسازی این راهبردها تدوین شد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: طرح اجرایی این بستههای در قالب مصوبه آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت تدوین شد و ماموریتهای روشنی در قالب بستههای تحول به مناطق آمایشی کشور سپرده شده و در حال اجرا است و خوشبختانه طی این مدت کوتاه دستاوردهای ارزشمندی را برای آموزش علوم پزشکی کشور داشته که مورد توجه بسیاری از نهادهای بالادستی قرار گرفته است و بخشهای مختلف کشور نیز ملزم به اجرای این الگو شده اند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: گسترش آموزش علوم پزشکی طی دهههای اخیر تنها محدود به بخش دولتی نبوده و بخش غیردولتی نیز اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده است. در حال حاضر 65 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دولتی و حدود 90 واحد در بخش غیردولتی وجود دارند.
وی اضافه کرد: حدود 250 هزار دانشجو در بخش دولتی و غیردولتی مشغول تحصیل هستند و بیش از 20 هزار عضو هیات علمی به این منظور در دانشگاههای علوم پزشکی و واحدهای دانشگاههای غیردولتی ارائه خدمت مینمایند.
لاریجانی مثالهایی از روند رو به رشد آموزش علوم پزشکی در کشور ذکر کرد و افزود: جایگاه ایران در تولید علم نیز با رشد چشمگیری مواجه بوده است. بیش از 250 هزار سند علمی طی 9 سال گذشته در کشور تولید شده و تعداد دانشمندان کشور که جزو 1 درصد برتر دنیا هستند 10 برابر رشد داشته است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت به رشد 5 برابری تعداد دانشگاههای ایران که در یک درصد برتر قرار گرفتند اشاره کرد و گفت: طی 5 سال اخیر ایران جزو 4 کشور برتر منطقه به لحاظ تولیدات علمی در بانک اطلاعاتی ISI قرار گرفته و باید برای بهره برداری از این ظرفیتها برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.
لاریجانی اضافه کرد: پتانسیلهای زیادی در کشور داریم و در صورتی که شبکه علم و فناوری کشور را خوب طراحی کنیم میتوانیم از این پتانسیلها بهره برداری کنیم.
به گفته وی؛ البته طی ماههای اخیر حجمههایی به فضایی علمی کشور شد و لازم است به صورت هوشمندانه تری با این مسئله برخورد کنیم. مطالعاتی که در این خصوص انجام شده نشان میدهد افراد دخیل در تخلفات علمی افراد کم تجربه در حوزه پژوهش هستند و نباید بر این مبنا کل عرصه علمی کشور را زیر سوال ببریم و در عین حال هم باید با نگاهی سیستماتیک قوانین را به نحوی بازبینی شود که از این تخلفات پیشگیری شود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: کشورهای آسیایی بیشترین آمار ارسال دانشجو به دانشگاههای خارجی را دارند و طبق آمار ثبت شده در کشور ما حدود 3 هزار نفر در رشتههای علوم پزشکی دانشگاههای خارجی تحصیل میکنند و این در حالی است حدود 1400 نفر دانشجوی خارجی با ثبت نام وارد دانشگاههای کشور شده اند که البته در هر دو حوزه تعداد بیشتری دانشجو وجود دارد که ثبت نشده است.
لاریجانی با اشاره به پیشرفت کشورهای منطقه در جذب دانشجوی خارجی گفت: برای رقابت در سطح منطقه لازم است برنامه ریزی و تلاش جامع تری برای این امر صوت پذیرد.
وی اضافه کرد: جای خوشحالی است که دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حال ساماندهی برنامههای زیادی برای توسعه بینالمللی آموزش علوم پزشکی هستند و باتوجه به اینکه نقشه آمایش بینالملل تدوین شده لازم است دانشگاهها بر مبنای این نقشه وضعیت کشورهای موردنظر را رصد کنند و باتوجه به ظرفیتهای دانشگاههای هر کشور مدل همکاری برای همکاری با هر کشور طراحی کنند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت سامانه Education Iran را بستر مناسبی برای معرفی ظرفیتهای دانشگاهها به جهان معرفی کرد و گفت: دانشگاهها برنامههای مختلفی را در این سامانه درج کرده اند و لازم است با همکاری وزارت بهداشت تمامی برنامههایی که اجرا میکنند را در سامانه بارگذاری کنند.
لاریجانی اعتباربخشی بینالمللی را زمینه ای برای توسعه کیفیت آموزش علوم پزشکی دانست و افزود: این برنامه با همکاری دانشگاههای میتواند به شکلی اثربخش دنبال شود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت در خصوص تفاهم نامههای منعقد شده در زمینه برگزاری آزمونهای بینالمللی این وزارتخانه نیز خاطرنشان کرد: درحال رایزنی با موسسات مختلف برای استانداردسازی و بینالمللی سازی آزمونهای علوم پزشکی هستیم و این کار با رعایت ضوابط قانونی در دست پیگیری است.
لاریجانی اضافه کرد: دانشگاهها باید برای گسترش ارتباطات بینالمللی مناسب است این ارزشیابی را مورد توجه قرار دهند.
لاریجانی همچنین افزایش پذیرش دانشجوی بینالمللی در مقاطع مختلف، تکمیل فرآیند اعتباربخشی بینالمللی در 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور، تسهیل راهاندازی دانشگاههای بینالمللی با مشارکت مراکز معتبر خارجی، تکمیل ترجمه کوریکولومهای آموزشی، آمادگی برای اعزام بورسیه در راستای ماموریتهای مناطق،به روز رسانی و ارتقای سامانه Education Iran و برگزاری دورههای مشترک منجر به مدرک تحصیلی با دانشگاههای معتبر خارج از کشور را از برنامههای آتی وزارت بهداشت در توسعه بینالمللی آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با توانمندیها و ظرفیتهایی که در کشور وجود دارد میتواند به سمت مرجعیت علمی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست پیش برود که یکی از برنامههای مهم ورود به عرصههای بینالمللی در حوزههای مختلف است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: ما در وزارت بهداشت توسعه بینالمللی آموزش علوم پزشکی را به طور جدی با نگاه ویژه به مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پیگیری میکنیم و امیدواریم این همایش نتایج ملموسی را برای حرکت دانشگاههای علوم پزشکی به سمت بینالمللی سازی آموزش علوم پزشکی فراهم نماید.
انتهای پیام/