دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی کشور با اشاره به قرارگیری برنامه غربالگری علوم شناختی در جهان، از علت و ضرورت اجرای آن در کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ‌‌‌کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در پنجمین کنگره سه روزه علوم اعصاب پایه و بالینی که در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر ضرورت ایجاد برنامه غربالگری علوم شناختی در کشور، بیان کرد: در حقیقت این موضوع یک برنامه جهانی در دنیا است و باید در کشورمان برای تشخیص به موقع و دقیق مشکلات ناشی از اختلالات شناختی مانند اوتیسم و یا آلزایمر اقدام شود.  

وی با اشاره به اینکه ناراحتی و بیماری های ناشی از علوم اعصاب و شناختی در کشور همانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه دیگر است، گفت: سندی جامع و راهبردی در این زمینه تدوین می شود که با توجه به تدوین این سند٬ چکاپ و غربالگری علوم شناختی نیز در اولین های نخست و اصلی آن قرار گرفته که اجرای آن افزایش همکاری‌های ویژه بین بخشی را میان همه دستگاه ها علی الخصوص نظام سلامت کشور می طلبد.  

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با اشاره به سرمایه گذاری های کلان کشورها حتی آمریکا در توسعه برنامه های غربالگری علوم شناختی، تاکید کرد: طبق آخرین تحقیقات، پیش‌بینی‌ها از گردش مالی ۶ میلیارد دلاری خدمات شناختی تا سال ۲۰۲۰ در چنین کشور هایی خبر می دهد٬ مساله ای لزوم پیشگیری از عوارض بیماری های علوم شناختی را بیش از پیش نشان می دهد. 

وی افزود: باتوجه به قرار گیری علوم و فنون شناختی در راس نقشه راه جامعه علمی کشور، ظرف ۳ سال گذشته تلاش های زیادی در زمینه تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز صورت گرفته که سرانجام راه اندازی شد و در این میان تاسیس آزمایشگاه های دیگر این چنینی و فراهم آوری زیرساخت های تحقیقاتی در دانشگاه های از جمله حمایت های ستاد در این خصوص است.

خرازی با اشاره به دیگر حمایت های انجام گرفته در حوزه تحقیقات شناختی، اظهار داشت: برای رشد محققانی که در زمینه علوم شناختی و نظایر آن پروژه های تحقیقاتی خاصی را ارائه داده یا در این زمینه خدمت کرده اند، با ایجاد فرصت، پروژه های آنان در شهریور و اسفند مورد ارزیابی قرار می گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار