سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

ضرورت فرهنگ سازی برای اهدای عضو در استان

90 درصد افرادی که در لیست انتظار هستند به دلیل فراهم نشدن عضو پیوندی فوت می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛در کشورما ۵ الی ۸ هزار نفر سالانه دچار مرگ مغزی می شوند. سالانه اعضای ۲۵۰۰ نفر الی ۴۰۰۰نفر قابل اهدا می باشند که متاسفانه ۷۰۰ نفر راضی به اهدا عضو می شوند و روزانه ۷الی ۱۱ نفر از هموطنان ما بدلیل کمبود اهدا کننده جان خود را از دست می دهند.در آذربایجان شرقی نیز وضعیت اهدای عضو چندان مناسب نیست وحتی پایین تر از میانگین کشوری است به گونه ای که امسال  تنها 11 مورد مرگ مغزی منجر به اهدای عضو شده است که می توانست چندین برابر باشد.

رئیس شبکه فراهم آوری اعضاء پیوندی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اعلام اینکه 25 هزار بیمار در لیست پیوند اعضاء قرار دارند ، گفت: 90 درصد افرادی که در لیست انتظار هستند به دلیل فراهم نشدن عضو پیوندی فوت می کنند.

دکتر کتایون نجفی زاده افزود: فرد مرگ مغزی شده با اهدای ارگان ها و نسوج خود می تواند یک تا هشت نفر را از مرگ نجات دهد و همچنین می تواند از معلولیت یک تا 53 نفر جلوگیری کند.

وی با اشاره به بهبود وضعیت اهدای عضو در کشور گفت: در سال 84 با جمعیت فقط پنج درصد افراد به اهدای عضو رضایت می دادند، اما در زمان حاضر از جمعیت 80 میلیونی ایران 70 درصد به اهدای عضو رضایت می دهند.

دکتر نجفی زاده اظهار داشت: با برگزاری جشن و همایش نفس، جشنواره فرهنگی سامانه اهدای عضو، برقراری تفاهم نامه با صدا و سیما، پخش کارت داوطلبان اهدای عضو و استفاده از تجارب سایر کشورها در این زمینه سعی کردیم تا فرهنگ اهدای عضو را در کشور نهادینه کرده و مردم را با مفهوم اهدای عضو آشنا کنیم.

رئیس شبکه فراهم آوری اعضاء پیوندی وزارت بهداشت و درمان با اعلام این که سال گذشته 808 عمل جراحی اهداء عضو در کشور انجام شده است، گفت: 16 پیوند مربوط به پیوند ریه بوده است.

وی با اشاره به این که عمل پیوند قلب و ریه در تهران متمرکز شده است، گفت: باید مراکزی در سایر نقاط کشور احداث و مجهز شود تا این تمرکز برداشته شده و این مراکز نیز پیوند قلب و ریه انجام دهند.

وی اظهارکرد: مدل شبکه های ایرانی پیوند اعضا ، تمامی مراحل قبل، حین و بعد از پیوند اعضا را شامل شده و اگر به خوبی اجرا شود راندمان بسیار بالایی را شاهد خواهیم بود.

دکتر نجفی زاده در خصوص اهداف این مدل گفت: استفاده بهینه از ارگان های فرد مرگ مغزی، ایجاد عدالت، مساوات و راحتی در برخوردهای بیماران نیازمند به پیوند اعضا از امکانات غربالگری اولیه، استفاده از ارگان ها و پیگیری های پس از پیوند، ثبت دقیق و فراگیر اطلاعات و ایجاد شرایط مناسب برای بازرسی از جمله اهداف این مدل است.

وی با بیان اینکه تبریز به عنوان قطب پیوند اعضای منطقه شمالغرب کشور انتخاب شده است ، اظهار امیدواری کرد: این استان بتواند با استفاده از ظرفیت های بالای خود جایگاه خود را در منطقه حفظ کرده و ارتقا دهد.

نجفی زاده در پایان با اشاره به آمار پیوند اعضا در استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: در سال 95 آمار پیوند اعضا در این استان نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است به گونه ای که تاکنون اعضای11بیمار مرگ مغزی به بیماران نیازمند اهدا شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی هم به باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز گفت: تشکل های مردمی باید در راستای فرهنگ سازی اهدای عضو وارد عمل شوند.

دکتر سعید شبستری خیابانی اظهارکرد: سیستم های دولتی درگیر کارهای روزمره و جلسات هستند و اگر هم نامشان در هیات امنای مرکز پیوند اعضا وارد شود فرصت حضور را نخواهند داشت، اما تشکل های غیردولتی می توانند وارد میدان شده و از ظرفیت های سیستم دولتی و مسئولان استانی عضو این مرکز استفاده کنند.

وی با تاکید بر توسعه متوازن در حوزه سلامت ، گفت: تشکل های مردمی باید وارد میدان شده و مسئولان را در پیشبرد امور و فرهنگ سازی یاری کنند.

دکتر صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در گفتگو  با باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: انجمن های خیریه زیادی در استان و سطح شهر تبریز فعالیت می کنند که انجمن اهدای عضو هم یکی از مهمترین آنهاست.

وی با اشاره به اینکه انجمن اهدای عضو بصورت نیمه دولتی اداره میشود افزود بخاطر سرعت عمل در کار و اجرای بهینه وظایف این انجمن، سعی کرده ایم اعضای آن از افراد دخیل در امر پیوند و اهدای عضو باشد تا بتوانند ارتباط قوی و دوسویه با انجمن اهدای عضو ایرانیان برقرار سازند.

دکتر صومی همچنین از تکمیل ساختمان پیوند اعضا تا پایان سال ۹۵ خبر داد و افزود تقریبا ۹۰ درصد کارهای ساخت این ساختمان به اتمام رسیده است و ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید .

رئیس سازمان بسیج جامعه  پزشکی استان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز گفت : 8 هزار فرم اهدای عضو تاکنون درسازمان بسیج جامعه ی پزشکی استان  تکمیل شده است.

ایرجیان افزود:این حرکت فرهنگی باعث شده است آمار 8 ماهه  امسال در زمینه  اهدای عضو یک و نیم برابر 4 سال گذشته باشد.

رئیس سازمان جامعه ی پزشکی استان ایجاد مرکز پیوند کبد را در تبریز را مطالبه  عموم مردم بیان و ابراز امیدواری کرد با پیگیری و جدیت دانشگاه علوم پزشکی تبریز این موضوع هر چه سریعتر محقق شود.


انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.