سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«مهری ماهوتی» و این‌بار «بوریم بازار»!

مهری ماهوتی در تازه‌ترین اثر خود فضای بازارهای هفتگی مازندران را به تصویر کشیده است.

مهری ماهوتی نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ویژگی‌ها و مولفه‌های نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان گفت: اگر ادعا دارید که برای کودک یا نوجوان می‌نویسید؛ اولین ویژگی برخورداری از نگاه کودکانه است. البته توصیه‌ای که دارم این است که هرگز این دو حوزه را با هم یکی نکنید زیرا حوزه کودک از نوجوان جدا بوده، همان طور که حوزه خردسال از حوزه کودک جداست و در اینباره باید یک تقسیم بندی درست و منطقی صورت گیرد.
 
وی افزود: ما هرگز نمی‌توانیم با زبانی که با یک خردسال حرف می‌زنیم، با یک نوجوان و کودک سخن بگوییم. به عنوان مثال زبان سخن گفتن با یک بچه دو ساله کاملا متفاوت از بچه 6 ساله است و با توجه به یک تقسیم بندی درست درمی یابیم که بچه دو ساله در حوزه خردسال بوده و بچه 6 ساله در حوزه کودک است. همچنین از سن 12 تا 16 سالگی سنین نوجوانی است و به طور کلی هیچ وقت زبان این‌ها با هم یکی نیست. در نتیجه نگاه و برداشتشان به دنیایی که در آن زندگی می‌کنند، متفاوت است. بنابراین اگر بخواهیم در یک حوزه به طور تخصصی کار کنیم؛ اولین قدم این است که خود را در آن موقعیت و موضع دیده و با همان نگاه دست به انتخاب موضوع بزنیم.
 
این شاعر در بخش دیگری از گفتگو پیرامون «بوریم بازار» کتاب تازه انتشار یافته اش گفت: «بوریم» یک کلمه محلی مازندرانی است و «بازار» هم یک اسم مشترک در همه فرهنگ هاست. در این کتاب از بازارهای محلی هفتگی در استان مازندران سخن گفته و به خصوصیات این بازارها اشاره کرده ام. در واقع با این هدف که عطر و بو و رنگ محلی و منطقه ای بودن را از ابتدا تا پایان کتاب حفظ کرده باشم، عنوان «بوریم بازار» را برای آن انتخاب کردم.
 
ماهوتی در پایان خاطرنشان کرد: «بوریم بازار» مجموعه‌ای از چند شعر است که فضای بازارهای هفتگی و سبک زندگی مردم مازندران را در قالب شعر برای کودکان به تصویر می‌کشد.
 
شایان ذکر است؛ این کتاب برای گروه سنی هفت تا 9 سال از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. مخاطبان با مطالعه این اثر می‌توانند با برخی کلمات مازنی، لباس مردم این خطه و سبک زندگی آن‌ها آشنا شوند. نویسنده در این کتاب از گویش مازندرانی استفاده نکرده است تا کودکان سراسر ایران بتوانند به راحتی با شعرهای آن همراه شده و ارتباط برقرار کنند. این کتاب در قطع خشتی و با قیمت 3 هزار و 500 تومان قابل خریداری از تمامی فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور است.
 
 
 
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.