سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک شاعر جوان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

متاسفانه به شعر مانند دیگر هنرها نگاه نمی‌شود

فرض کنید به موسیقی علاقه‌مند باشید؛ آیا می‌توانید بداهه یک تنبور به دست بگیرید و شروع به نواختن کنید؟

سینا به‌منش شاعر جوان کشورمان، با اشاره به خوب و بد بودن تکثر کسانی که خود را شاعر می‌دانند، به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: ما در جامعه، خیل عظیم مردمی را داریم که ادبیات را مهم می‌دانند و از جایگاه والای شاعر در این جامعه باخبر هستند. این خوب است؛ اما تصوری که در جامعه ما از شعر وجود دارد، تاسف برانگیز است. متاسفانه به شعر مانند دیگر هنرها نگاه نمی‌شود. فرض کنید به موسیقی علاقه‌مند باشید. آیا می‌توانید بداهه یک تنبور به دست بگیرید و شروع به نواختن کنید. هنر به آموزش نیاز دارد. باید سال‌های سال آموخت. متاسفانه طی دوازده سال دوران مدرسه و پس از طی سال‌های دانشگاه، مطلبی به عنوان شعر مدرن و معاصر به دانش آموز و دانشجو ارائه نمی شود. به همین دلیل است که یک نفر فکرمی کند، شعر آزاد فقط زیرهم نویسی کلمات و جملات است و خیلی از متن‌هایی که می بینیم شعر نیستند.
 
وی تصریح کرد: در بهترین حالت متن‌هایی هستند که از لحاظ فرم ظاهری به فرم شعر آزاد یا سپید نوشته شده‌اند. بعضی از این متنها داستان یا بیانیه‌های سیاسی هستند. شعر مانند هر هنر دیگری نیازمند مطالعه، درک و آموزش است. اینکه جوانان این سرزمین علاقه مند به ادبیات هستند، موجب امیدواری است ولی بیایید اتفاقات فضای مجازی را از فضای ادبیات جدا کنیم. امکانات نوین اینترنت و فضای مجازی یکی از عوامل تکثیر افرادی شده که خود را شاعر تصور می‌کنند.  
 
این شاعر با اشاره به رویکرد ناشران به سمت دریافت پول از شاعران جوان و انتشار آثار بی‌کیفیت اظهار داشت: در حال حاضر با جمع عظیمی از جوانان جویای نام روبرو هستیم که با صرف هزینه‌های گزاف در پی چاپ کتاب هستند. امروزه مخاطب ادبیات به دلیل سونامی شعر در فضای مجازی و انتشار کتاب‌های بی‌خاصیت دچار سردرگمی شده است. از طرف دیگر تریبون‌های رسمی و پرمخاطب ادبیات فاخر و جدی را به درستی معرفی نمی کنند. مثبت‌ترین دیدم به آینده ادبیات این است که هرچند ادبیات مدرن ما هنوز نوزاد محسوب می شود؛ اما ریشه‌های عمیقی در ادبیات کهن ما دارد. فرهنگ و هنر ایران زمین دوره‌های سختی را پشت سر گذاشته است. امیدوارم همین مردمی که علاقه‌مند به شعر و ادب هستند و به فرهنگ و هنر ایران زمین عشق می‌ورزند، راهی برای مدیریت بحران موجود بیابند.

به منش افزود: شاعران جوان ما باید ادبیات را امری جدی بدانند. تنها به علاقه، ذوق و استعداد خود اکتفا نکنند. باید از هر فرصتی برای مطالعه، تجربه اندوزی و آموختن استفاده کنند و با مطالعه ادبیات کهن پارسی خود را به فرهنگمان متصل کنند.
 
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.