شعر جوان همان طور که از نامش پیداست؛ شعری است جوان که از اندیشه و نگرشی نو برخوردار است.

آرش توفیقی نویسنده و شاعر در گفتگو با خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ویژگی ها و مولفه های لازم در آثار شاعران جوان گفت: شعر جوان همانطور که از نامش پیداست؛ شعری است جوان که از اندیشه، ایده و نگرشی نو برخوردار است و این نو بودن ربطی به قالب ادبی هم ندارد ، زیرا می توان در یک قالب ادبی کلاسیک نیز به مفهومی نو و جوان پرداخت.
 
وی افزود: شعر جوان امروز در وهله اول باید دغدغه  امروز را به تصویر بکشد، این دغدغه هرچیزی می تواند باشد اما بایستی موضوعی جوان باشد، در کنار این موضوع جوان خوب است که نگاه و زبان شاعر امروز هم جوان و نو باشد.  

توفیقی تصریح کرد: شاعران کلاسیک دیروز؛ شاعران معاصر زمان خویش بوده اند و اکثرشان از اتفاقات دوران خویش گفته اند. حتی اگر دقت کنیم؛ شاعران سالخورده امروز زبان و نگرشی متفاوت نسبت به شاعران جوان دارند و این ریشه در شناخت آنها از ادبیات و آموزه هایشان دارد. به عنوان مثال نگاهی که یک شاعر سالخورده به موضوع عشق دارد متفاوت است از آنچه یک شاعر جوان داشته و بدان می پردازد.
 
این شاعر در بخش دیگری از گفتگو در خصوص مشکلات و دغدغه های شاعران جوان گفت: عمده ترین مشکل شاعران امروز؛ عدم حمایت مسئولان فرهنگی کشور است. وعده ها زیادند و عمل ها کم ، نویسنده ها بیمه مشخصی ندارند، حمایت مالی نمی شوند، خیلی از آنها شغل مناسبی ندارند و با تمام این مشکلات همچنان می نویسند و چاپ می کنند. انتشارات تخصصی هم که با ادبیات بیزینس راه انداخته، از نویسنده ها پول می گیرند و کتاب چاپ می کنند. به طور کلی دغدغه اهالی فرهنگ و هنر یکی دو تا نیست و در این رابطه سکوت کنیم بهتر است!
 
توفیقی در پایان پیرامون قالب شعری مورد علاقه جوانان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بین جوانان شعر سپید و ترانه از محبوبیت بیشتری برخوردار است. شعر سپید به دلیل آزادی عملی که داشته محبوبیت دارد و بصورت عمده هم تولید می شود، ترانه هم بخاطر مارکتی بودن و امکان تزریق در بخش عمده جامعه به کمک موسیقی؛ مورد علاقه جوانان است. از طرفی درآمد زایی از این قالب باعث شده تعداد ترانه سراها از هر زمانی بیشتر شود و این قالب به سرعت جای خود را در میان اهالی ادبیات باز کند.
 
یادآور می شود؛ کتاب «تقاص» (نشر کمانه) و «لیوان و انگشتر» (انتشارت مایا) از آثار منتشر شده این نویسنده و شاعر است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.