سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اویل‌پرایس: آیا اوپک بار دیگر بازار نفت را به بازی گرفته است؟

وب‌سایت اویل‌پرایس در گزارشی به تحلیل تأثیر پیش‌بینی نتایج احتمالی جلسه سازمان کشورهای صادرکننده نفت بر بازار پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اویل‌پرایس، بهای نفت به دلیل خوش‌بینی بابت نتایج احتمالی جلسه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در 30 نوامبر (10 آذر) یکباره افزایش یافت و به نزدیک 50 دلار رسید. به نظر می‌رسد اعضای این سازمان در تلاشند تا به یک توافق مؤثر دست یابند.

عراق که تاکنون اطلاعات مربوط به میزان تولید نفت خود را به چالش می‌کشید و خواستار استثنا شدن از قانون احتمالی کاهش تولید نفت بود، سه پیشنهاد را به اعضای اوپک ارائه داده است که از تمایل این کشور برای همکاری در مذاکرات خبر می‌دهد. با اینکه جزئیات این پیشنهادها منتشر نشده است، مقامات عراقی در یک بیانیه اعلام کردند: «درخواست‌های قانونی عراق را نباید به عنوان سدی برای دستیابی به توافق فریز نفتی اوپک در نظر گرفت. عراق درباره دستیابی به توافقی که منافع همه را در نظر داشته باشد و به اشباع بازار پایان دهد خوشبین است.»

مقامات ایران، نیجریه و حتی روسیه نیز درباره چشم‌انداز این توافق سخنان مثبتی را ارائه داده‌اند.

به همین دلیل، بهای نفت روز دوشنبه بیش از 4 درصد افزایش یافت و در حال حاضر اوپک نیز موفق شده بازار را با خود همراه کند و بهای طلای سیاه را به حدود 50 دلار برساند.

شرکت گلدمن ساکس بهای نفت را در هفته جاری با افزایش قابل توجهی پیش‌بینی کرد. این شرکت بهای متوسط نفت را در نیمه نخست سال 2017، 55 دلار پیش‌بینی کرد. این در حالیست که گلدمن ساکس پیش از این، بهای نفت را در همین بازه زمانی بین 45 تا 50 دلار پیش‌بینی کرده بود. در واقع پیش‌بینی گلدمن ساکس این است که سال آینده بهای برخی از کالاها افزایش خواهد یافت.

پیش‌بینی گلدمن‌ساکس هنوز تأثیر چندانی بر بهای نفت نداشته است. شرکت‌های مالی هنوز برای سرمایه‌گذاری در بازار نفت منتظر برگزاری جلسه اوپک هستند. البته حجم معاملات نفت بسیار بالا بوده است. به گزارش بلومبرگ از اواسط نوامبر بهای نفت در بالاترین سطح در هفت ماه گذشته بوده است. شرط‌بندی روی بهای آتی نفت در هفته‌ای که به 15 نوامبر منتهی می‌‌شد به 1.47 میلیون مورد رسید. این حجم معاملات در یک دهه گذشته بی سابقه بوده است.

اوپک ممکن است به یک توافق دست یابد؛ اما جزئیات آن مهم است. اوپک در حال حاضر روزی دست‌کم 236 هزار بشکه نفت بیشتر از ماه سپتامبر تولید می‌کند. این یعنی اوپک مجبور است مقدار بیشتری از تولید خود را کاهش دهد. علاوه بر این، این سازمان در حال مذاکره برای یک توافق شش ماهه است نه یک ساله. در نتیجه، چنین توافق کوتاه‌مدتی نمی‌تواند تأثیر محسوسی در متعادل‌سازی بازار نفت داشته باشد.

از سوی دیگر، اگر فرض کنیم که اوپک به اندازه کافی تولید نفت را کاهش دهد به نتیجه دلخواه می‌رسد و بهای نفت افزایش می‌یابد. اما این موضوع نفت شیل آمریکا را بار دیگر احیا می‌کند. نفت شیل آمریکا برای رسیدن به شرایط مطلوب و بازگشت به بازارهای جهانی به بهای 60 دلاری نفت نیاز دارد. با اینکه بهای نفت در حال حاضر زیر 50 دلار است، تعداد دکل‌ها به 588 عدد افزایش یافته است. یعنی از ماه مه تاکنون 200 دکل به تعداد آنها افزوده شده است. بنابراین، با گران شدن بهای نفت اوپک، نفت ارزان شیل آمریکا بار دیگر می‌تواند نظم بازار را به هم بزند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.