سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ابتکار در هشتمین همایش آثار جنگ و مخاصمات بر محیط زیست؛

عوارض و تخریب آثار جنگ بر محیط زیست کاملا مشهود است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در جهان امروز عوارض و تخریب آثار جنگ بر محیط زیست کاملا مشهود و کشور نیز در چندین سال اخیر و بطور متمادی از آثار گرد و غبار بی بهره نمانده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در هشتمین همایش آثار جنگ و مخاصمات بر محیط زیست که امروز(سه‌شنبه) در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: جنگ یکی از عوامل تشدید گرد و غبار، تغییر اقلیم و گرمایش زمین است.

وی ادامه داد: در جهان امروز عوارض و تخریب آثار جنگ بر محیط زیست کاملا مشهود است و کشور نیز در چندین سال اخیر و بطور متمادی از آثار گرد و غبار بی بهره نمانده است.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: یکی از دلایل تشدید شرایط هجوم گرد و غبار به کشورمان ادامه مخاصمات موجود در عراق و سایر کشورهای همسایه است، متأسفانه سرزمین‌ها و اراضی کشاورزی بسیاری رها شده که امروزه آثار و تبعات آن به شکل گرد و غبار به علت وزش باد به کشور وارد می‌شود.

ابتکار با اشاره به حملات اخیر داعش به انبار بزرگ گوگرد در موصل بیان داشت: همه نگران از این بودیم که بلوم متراکم شده حاصل از انفجار انبار بزرگ گوگرد که در جو مانده به سمت ایران حرکت کرده و منجر به یک باران اسیدی شود، البته این اتفاق هم افتاد اما داخل کشور نشد و در همان مرزهایمان باقی ماند.

وی با اشاره به تهدیدات جنگ و آثار آن گفت: تهدیدات مخاصمات و جنگ‌ها از این بابت بسیار مهم است که علاوه بر آسیب‌های جدی انسانی آسیب‌هایی غیر قابل برگشت بر طبیعت وارد می‌کند که در بلند مدت ثروت و اقتصاد عمومی کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: علی رغم تلاش های سازمان ملل متحد و صلح جهانی برای دستیابی به صلح ولی تاکنون این هدف محقق نشده است و دیگر بسیاری از نقاط جهان امن نیست و جنگ همچنان ادامه دارد.

وی با تأکید براینکه سعی داریم با گرامیداشت روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست به شکل‌های مختلف به مقوله جنگ بپردازیم، تصریح کرد: ضروریست که یک مکانیسم بین‌المللی برای مقابله با آثار مخرب جنگ ایجاد کنیم، همچنین باید در حوزه قوانین بین‌المللی برای حفظ منابع آب، منابع طبیعی و حیات وحش در حین جنگ، فعالیت و قوانینی وضع کنیم. هنوز در این زمینه عقب هستیم و خلاءهای عملکردی وجود دارد. 

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه جنگ‌ها پیامدهای منفی برای محیط زیست به دنبال دارند، افزود: آنچه در عراق اتفاق می‌افتد، ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در چند سال اخیر افزایش مخاصمات در این کشور شدت طوفان‌های گرد و غبار در ایران را افزایش داده است، در حقیقت در سال‌هایی که ناامنی در این کشور شدید شده، مدیریت درستی بر کانون‌های گرد و غبار این منطقه وجود نداشته و همین موضوع باعث شکل گیری کانون‌های جدید گرد و غبار در عراق شده است. 

ابنکار ادامه داد: از این‌رو استان‌های غربی ایران به ویژه ایلام، کرمانشاه و اهواز تحت تأثیر گرد و غبار عراق قرار گرفته‌اند. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه جنگ و آثار مخرب ناشی از آن با بحث‌های صلح و امنیت و تغییر اقلیم ارتباط تنگاتنگی دارد، تصریح کرد: باید بدانیم که چطور جنگ می‌تواند در تغییر اقلیم و انتشار کربن پیامدهای منفی داشته باشد و این مسائل را در جلسه امروز مورد توجه قرار دهیم. 

ابتکار تاکید کرد: جنگ و ماشین‌آلات جنگی در تغییرآب وهوا، گرم شدن هوا و فرسایش محیط زیست تأثیرات مستقیمی دارد. 

وی ادامه داد: بعد از توافقنامه پاریس و مذاکراتی که هفته گذشته در مراکش صورت گرفت، مسئله گرم شدن هوا و ضرورت اقدامات بین‌المللی برای  مقابله با گرمایش جهانی مورد توجه قرار گرفت. ما باید در این جلسه در سایه توافق پاریس و با یک رویکرد کل‌گرا به این مسئله پرداخته و بررسی کنیم که چطور جنگ‌ها، گرد و غبار را تشدید کرده اند. 
 
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته جنگ‌ها و حملات رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی باعث از بین رفتن زیرساخت‌های غزه شد، ادامه داد: این حملات باعث شکل‌گیری بحران‌ها و مشکلات زیست محیطی در غزه شد بنابراین سازمان‌های مختلف بین‌المللی از جمله ایران نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند. 

ابتکار افزود: در این مورد نامه‌ای به بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتم و ضمن محکوم کردن این حمله رژیم صهیونیستی به غزه، هشدار دادم که در نتیجه این حملات نظامی، فجایع زیست محیطی در سرزمین‌های اشغالی از جمله غزه صورت گرفته است. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه گزارش‌های ارزیابی اثرات جنگی در محیط زیست کشورها، باید مبنای تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد، گفت: باید تلاش کنیم که با مذکرات، مناقشات جهان را کاهش دهیم البته در این بین باید نقش همه مذاکره‌کنندگان را هم  به رسمیت بشناسیم به طوری که در بحث هسته‌ای توافقات صلح‌آمیزی صورت گرفت که جا دارد قدردان تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان باشیم. 

وی با بیان اینکه  در حال حاضر صداهای مخالفی به گوش می‌رسد که به این توافق اعتراض می‌کنند افزود: باید به این افراد گفت که باید مناقشات از طریق مذاکرات حل شود. 

ابتکار با اشاره به اینکه برای آینده جهان و آینده محیط زیست و انسان‌ها باید بر مذاکرات به جای مخاصمات تاکید داشته باشیم و آن را پیگیری کنیم ،تاکید کرد: باید سعی کنیم صلح و امنیت را در جامعه ،کشور خود و همچنین در سطح جهان ایجاد کنیم و برای نیل به این مهم ابتدا از خودمان و از درون قلب‌ها و روح‌هایمان شروع کنیم چراکه بدون اینها نمی‌توانیم در سطح ملی و بین‌المللی به صلحی جهانی دست یابیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در سطوح بین‌المللی برخی مسئولان و تصمیم‌گیران نتوانسته‌اند صدای صلح را در درون قلب خود بیدار کنند، برای همین با طمع،حرص و حسادت، ماجراجویی نظامی و قدرت‌طلبی‌ها کره زمین را به مخاطره می‌اندازد پس  لازم است برای داشتن جهانی عاری از جنگ، ندای صلح و امنیت را در درون خودمان و سپس در جامعه بشری بیدار کنیم. 


انتهای پیام/


برچسب ها: تشدید ، گرد و غبار ، گرمایش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
بهونه
۲۱:۰۰ ۰۲ آذر ۱۳۹۵
اینو نگی چی بگی؟