سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعای نیویورک‌تایمز: ترامپ ممکن است فرصت‌های خوبی را پیش روی ایران قرار دهد

نیویورک‌تایمز در گزارشی ادعا کرد علی‌رغم انتقاد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران، وی می‌تواند فرصت‌های خوبی را پیش روی این کشور قرار دهد.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: انتخاب شدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، در نگاه اول خبر بدی برای ایران به نظر می‌رسد؛ اما ممکن است با گذشت زمان شرایط به نفع تهران رقم بخورد.

ترامپ در کمپین انتخاباتی خود توافق هسته‌ای ایران را یکی از بدترین توافق‌ها خواند و بارها اعلام کرد آن را پاره می‌کند؛ تا جاییکه آیت‌الله خامنه‌ای –رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران- در واکنش به حرف‌های او اظهار داشت: «اگر آنها توافق را پاره کنند ما توافق را آتش می‌زنیم.»

اما تحلیلگران بر این باورند که ترامپ فرصت‌های خوبی را پیش روی ایران قرار خواهد داد. با اینکه ترامپ از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرده، اعلام کرده است آمریکا نباید از شورشیان سوری دفاع کند و باید بر مغلوب ساختن گروه تروریستی داعش تمرکز کند. یعنی وی به حمایت از «بشار اسد،» رئیس‌جمهور سوریه و متحد ایران تمایل دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران منتظر روزی است که آمریکا از خاورمیانه خارج شود، پایگاه‌های نظامی خود را در این منطقه تعطیل و ناوهای هواپیمابرش را از خلیج فارس خارج کند.

هفته گذشته، 76 کارشناس امنیت ملی آمریکا گزارشی را تهیه کردند و در آن از ترامپ خواستند توافق هسته‌ای ایران را حفظ کند. اخیراً جمهوری‌خواهان عضو کنگره و گروه‌های مخالف برجام از دونالد ترامپ خواسته‌اند راه‌های دیگری را برای اعمال فشار بر ایران در نظر بگیرد.

این درحالیست که سه‌شنبه هفته گذشته نمایندگان مجلس آمریکا به تمدید ده ساله تحریم‌های ایران رأی دادند. البته باید در نظر داشت که حتی اگر واشینگتن تحریم‌های ایران را تمدید کند، دیگر کشورهای دخیل در امضای توافق مذکور، در اعمال فشار بر تهران همکاری نخواهند کرد.

البته دونالد ترامپ هنوز وزیر امور خارجه خود را معرفی نکرده است؛ اما انتخاب افرادی مانند «رودی جولیانی»  شهردار سابق نیویورک و «جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل احتمالاً مانع بهبود روابط میان دو کشور می‌شود.

نیویورک تایمز در پایان نوشت: البته اگر توافق هسته‌ای ایران لغو شود ممکن است این کشور فرصت‌های اقتصادی زیادی را از دست بدهد. اما باید توجه داشت که بانک‌های بین‌المللی بزرگ هنوز هم برای ارائه خدمات به طرح‌های مربوط به ایران دارای محدودیت هستند. این بانک‌ها اجازه نقض تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران را ندارند و دولت جمهوری‌خواه جدید نیز شاید مانع ادامه تلاش‌ها برای رفع محدودیت‌های موجود شود.

در مقابل، برخی از تحلیلگران نیز بر این باورند که خصومت آمریکا نسبت به ایران هرگز پایان نیافته و فقط شرایط تغییر کرده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.