سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج؛

بازدید کارشناسان ژاپنی از حوزه آبخیزداری زیلایی

کارشناسان ژاپنی طرح جایکا (آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن) از حوزه آبخیزداری برم زیلایی در کهگیلویه و بویراحمد دیدن و اجرای طرح مشارکتی منابع طبیعی را بررسی کردند.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ منطقه آبخیزداری برم زیلایی که 16 هزار و 152 هکتار مساحت دارد از مناطق پایلوت برای اجرای این طرح است.

 این سه کارشناس با هدف افزایش همکاری‌های ایران و ژاپن در 6 استان حوزه کارون شامل کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، اصفهان و فارس فعالیت می‌کنند.

این کارشناسان ظرفیت عرصه های جنگل و مرتع استان کهگیلویه و بویراحمد را برای توسعه صنعت گردشگری، گیاهان دارویی، اشتغال و بهبود معیشت جوامع محلی برجسته ارزیابی کردند.

معاون آبخیزداری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هدف از این سفر یک روزه، انجام ارزیابی و مطالعات درباره امکان اجرای طرح مشارکتی جایکا (اجرای مشارکتی ایران و ژاپن برای مدیریت حوزه‌های آبخیز و عرصه‌های منابع طبیعی) در این استان است.

سعید جاوید بخت درباره این بازدید افزود: هدف از اجرای این طرح تقویت مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و توسعه عرصه‌های طبیعی با بهره گیری از مشارکت جوامع محلی است.

وی اظهار کرد: فرسایش خاک، کمبود منابع آب، تخریب جنگل و مرتع، آلودگی منابع آبی و بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی از مشکلات عرصه‌های طبیعی است.

جاوید بخت ابراز کرد: کاهش فرسایش خاک، بهبود پوشش گیاهی، بهبود معیشت مردمی، کاهش خطرات سیلاب و حفاظت منابع آب از راهکارهای مدیریت جامع حوزه آبخیزداری اجرای است.

جایکا نام یک سازمان دولتی مستقل بین‌المللی در ژاپن است که در زمینهٔ توسعه به دولت ژاپن و همچنین کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.

آژانش بین‌المللی جایکا ژاپن در سال‌های 2000 تا 2003 طرح توسعه (مدیریت حوزه آبخیز کارون) را انجام داده است.

کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.



انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.