سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساختار دامپزشکی، تجارت است نه کار تخصصی/ فرهنگ استفاده درست از آنتی بیوتیک‌ها را در کشور نداریم

معاون تشخیص درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: ساختار فرهنگ تولید و مصرف آنتی بیوتیک جامعه باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اصغر برایی‌نژاد مدیر کل دفتر دامپزشکی استان تهران در همایش هشدار مصرف آنتی ‌بیوتیک که به مناسبت هفته جهانی هشدار مصرف آنتی بیوتیک در سالن همایش‌های دامپزشکی استان تهران برگزار شد، ضمن تأکید به نقش مسئولیت‌های گسترده دامپزشکی در تأمین سلامت دام و مواد غذایی بیان کرد: دامپزشکی نقش مهم و اساسی در اقتصاد کشور، صادارت، تجارت جهانی و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام دارد و همچنین عامل سلامت و کیفیت مواد غذایی است.

برایی نژاد ادامه داد: از آنجایی که مسئولین در کشورهای توسعه نیافته آگاهی کافی نسبت به نقش دامپزشکی را ندارند دامپزشکان در این کشورها وظیفه سنگین‌تری بر عهده دارند و باید مطالبات مردم را به مسئولین انتقال دهند.

مدیرکل دفتر دامپزشکی استان تهران گفت: امید است با برگزاری این همایش‌ها و همفکری دامپزشکان، دامداران و تولیدکنندگان و همچنین افزایش آگاهی آنها بتوان مصرف آنتی بیوتیک را به حداقل رساند.

مشکات دبیر همایش هشدار مصرف آنتی بیوتیک در حاشیه این همایش اظهار داشت: از آنجایی که سازمان دامپزشکی دارای نقش مهم و اساسی در این زمینه است، این سازمان کارگروه‌هایی را با حضور 10 نفر از کارشناسان دارو و همچنین معاون تشخیص درمان سازمان دامپزشکی برای بررسی مقاومت میکروبی آنتی بیوتیک‌ها تشکیل داده است.

وی ضمن اشاره به این موضوع که هدف برگزاری این همایش‌ها و تشکیل کارگروه‌ها افزایش آگاهی به همه سازمان‌های مرتبط و ذینفعان نسبت به مقاومت میکروبی است، یادآور شد: اولین همایش هشدار مصرف آنتی بیوتیک سال گذشته در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.

مشکات ضمن تأکید به اصلاح و بازنگری در نسخه نویسی پزشکان و دامپزشکان اشاره کرد: سازمان بهداشت جهانی با همکاری S.A.O و O.I.S (سازمان بهداشت جهانی دام) که نقش مهمی در این زمینه دارند، برنامه‌ای جهانی برای بررسی مقاومت میکروبی طرح کرده است.

وی اشاره کرد: با توجه به اهمیت مهار مقاومت میکروبی هفتاد و یکمین نشست سازمان ملل متحد با این موضوع برگزار شد.

دبیر همایش هشدار مصرف آنتی بیوتیک اظهار داشت: نقش اصلی آنتی بیوتیک‌ها پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی است و با مصرف منطقی به اندازه این داروها باید از آنتی بیوتیک‌ها در راستای نقش اصلی‌شان بهره برد.

نگاه مسئولین به دامپزشکی نگاهی تولید محور است
مسعود هاشم زاده معاون تشخیص درمان سازمان دامپزشکی گفت: مقاومت میکروبی آنتی بیوتیک‌ها یک مشکل بزرگ در سطح کشور در معضل جهانی است و برای حل این مشکل باید فرهنگ مصرف آنتی بیوتیک‌ها توسط همه گروه‌ها اصلاح شود.

هاشم زاده با بیان اینکه نگاه مسئولان در کشور به سازمان دامپزشکی نگاه تولید محور است، اذعان داشت: حاشیه‌ها و اقدامات تولید از نگاه مسئولان دور مانده در حالی که ارتقای تولید باید همراه با حفظ کیفیت مواد غذایی و سلامت جامعه صورت گیرد.

وی افزود: سالیانه مبالغ هنگفتی برای مصرف آنتی بیوتیک‌ها هزینه می‌شود و این امر از فرهنگ نادرست تولید و مصرف ناشی می‌شود که برای حل این موضوع باید زیرساخت‌های فرهنگ تولید و مصرف اصلاح شود.

معاون تشخیص درمان سازمان دامپزشکی بیان کرد: با این وجود که مصرف مرغ‌های کوچک از هر لحاظ بهتر از مصرف مرغ‌‌های بزرگ است ولی فرهنگ استفاده مردم به گونه‌ای است که گرایش به خرید و استفاده از مرغ‌های بزرگ دارند. این امر میزان مصرف آنتی بیوتیک‌ها را افزایش می‌دهد.

هاشم زاده نقش تعاونی‌ها را در آموزش و فرهنگ تولید بسیار موثر دانست و گفت: شناخت برخی از دامپزشکان نسبت به مصرف بعضی از آنتی بیوتیک‌ها ناقص است و همین امر موجب مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها و واکسن می‌شود.

وی افزود: ایراد اساسی ساختار دامپزشکی تولید محور بودن آن و گرایش به سمت تجارت است که این امر مانع از فعالیت‌های تخصصی دامپزشکی می‌شود.

معاون تشخیص درمان سازمان دامپزشکی با تأکید به این موضوع که اصلاح ساختار دامپزشکی بخش غیردولتی و آموزش دامپزشکان و دامداران باید هدف اصلی سازمان دامپزشکی قرار گیرد، اشاره کرد: انتخاب مواد اولیه در کارخانجات نقش مهم و اساسی در کیفیت دارو دارد.

 پزشکی و دامپزشکی با یکدیگر ارتباط تناتنگی دارند
در ادامه محمود نبوی معاون بیماری‌های واگیر مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف آنتی بیوتیک ها برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های عفونی ضروری است ولی استفاده بیش از حد از آن باعث بروز آسیب در دام و انسان می شود.

نبوی ضمن اشاره به اینکه مصرف آ‌نتی بیوتیک در دام چند برابر مصرف آنتی بیوتیک در انسان است، ادامه داد: مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک برای سلامت دام،‌ مواد غذایی و انسان خطرناک است و لازم به ذکر است که دامپزشکی و پزشکی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارد و دامپزشکی نقش مهم و اساسی بر سلامت جامعه ایفا می‌کند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.