سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسنامه شخصیت های واقعی معمای شاه؛

آیت الله کاشانی از همراهی با نواب صفوی تا ملی شدن صنعت نفت

تلاش های بی دریغ آیت الله کاشانی برای ملی شدن صنعت نفت ازجمله رویدادهایی است که این شب هادرسریال"معمای شاه" در حال روایت است.

به گزارش خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می شود تا به انسان های برجسته ای در زمینه های گوناگونی از جمله انقلاب اسلامی که جزو شاخص ترین برهه های تاریخی کشورمان است، بر بخوریم. انسان های ارزشمندی که علاوه بر کتاب های موجود به تازگی مدتی است با پخش مجدد سریال "معمای شاه" گویی زنده شده اند و حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را روایت می کنند و یادآور اشخاص بزرگی هستند که در سرنوشت این مملکت نقش بسزایی داشته اند.

آیت الله ابوالقاسم کاشانی نیز یکی از شخصیت های برجسته ای است که فعالیت های تأثیرگذاری در زمینه مبارزه با استبداد و استعمار داشته است.

در سریال "معمای شاه" حمید منوچهری، بازیگر و دوبلور پیشکسوت کشورمان نقش ایشان را بر عهده دارد؛ و از قسمت چهاردهم این سریال است که شخصیت "آیت‌الله کاشان" وارد داستان می‌شود. در این قسمت محمود وزیری که به موضوعات سیاسی روز علاقه‌مند شده است، در جلسه سخنرانی آیت الله کاشانی حضور می‌یابد و مابقی ماجرا ها قدم به قدم روایت می شوند.

ابوالقاسم کاشانی فرزند آیت الله سید مصطفی، ‌از علما و مراجع بزرگ آن زمان و متولد 1264 شمسی است.

وی از سال 1280 برای کسب علم عازم نجف شد و پس از آن در همان کشور به همراه پدرش به مبارزه علیه تجاوز انگلیسی ها و رهبری نیروهای عراقی علیه انگلیس پرداخت.

اما فعالیت های استکبار ستیزانه کاشانی و تلاش وی برای ملی شدن صنعت نفت در ایران نیز از جمله موارد قابل توجهی است که در"معمای شاه" به آن پرداخته شده است. وی بعد از بازگشت به کشور در سال 1304با شرکت در انتخابات مجلس، نماینده مردم تهران شد و پس از آن در راستای ملی شدن صنعت نفت در کنار انتشار اعلامیه وشبنامه هایی درقم علیه انگلیس اطلاعیه ای با این  مضمون كه ایران مال ایران است و ذخایر آن به خصوص نفت از آن ایرانیان است را منتشر کرد. پس از آن به واسطه این اتفاقات آیت الله کاشانی تا پایان جنگ جهانی دوم در اردوگاه های متفقین زندانی بود.

**تلاش برای ملی شدن صنعت نفت و همراهی با فداییان اسلام
در سال1324 ایشان بعد از آن که بار دیگر به علت ادامه فعالیت هایش تبعید و بعد آزاد شد، به مجلس پانزدهم راه یافت و با همکاری با گروه"فداییان اسلام"علیه دولت های دست نشانده هژیر و ساعد به مبارزاتش ادامه داد، تا اینکه باز هم در پی ترور نافرجام شاه،‌ بار دیگر آیت‌الله كاشانی دستگیر و در قلعه فلك الافلاك خرم‌آباد زندانی و از آنجا به لبنان تبعید شد.

در حین این اتفاق، شهید نواب صفوی همچنان ارتباطش را با ایشان حفظ و اعلامیه های وی را منتشر می کرد، به همین جهت پس از رای مردم در غیاب وی و انتخاب ایشان به عنوان نمانده مجلس شانزدهم، کاشانی به ایران برگشت و فعالیت هایش را به صورت جدی در راستای ملی شدن صنعت نفت ادامه داد تا اینکه برسرموضوع جدایی دین از سیاست و برخی نافرمانی های رخ داده با مصدق درگیر شد و بعد کودتای 28 مرداد رخ داد.

 **مبارزه تا پای جان
آیت الله کاشانی که رهبری قیام 30 تیر را نیز به عهده داشت، مدتی بعد از این کودتا در سال 1334 به بهانه دست داشتن در قتل رزم آرا دستگیر شد و در معرض اعدام قرار گرفت، اما چندی بعد با فشار مقامات روحانی آزاد شد و تا سال های پایانی عمرش همچنان دست مبارزه نکشید، تا سرانجام با قلبی اندوهگین از شکل گیری حکومت پهلوی و رنج مردم در 23 اسفند ماه 1340 دار فانی را وداع گفت.



گزارش از فاطمه شهدوست


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.