سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

احیا و تقویت مکتب تعزیه‌خوانی در اصفهان

ویژه‌برنامه آلاچیق 3 با عنوان نشست تخصصی موسیقی و با محوریت شناخت عناصر موسیقیایی تعزیه‌خوانی با حضور پیشکسوتان و علاقه‌مندان به این هنر در هنرسرای خورشید برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر انجمن تعزیه‌خوانان استان اصفهان با بیان اینکه تعزیه‌خوانی در اصفهان اکنون در جایگاه‌ اصلی خود قرار ندارد، گفت: در این سال‌ها ادعا داشته‌ایم که اصفهان مرکز تعزیه‌خوانی ایران است اما اکنون می‌توانیم بگوییم تنها از لحاظ کمی اصفهان مرکز تعزیه‌خوانی ایران است.

حسینعلی مومن‌زاده ادامه داد: شاید بتوان گفت که ما اکنون در این زمینه مانند مسابقه خرگوش و لاک پشت عمل کرده‌ایم زیرا اصفهان با وجود استعداد‌های فراوان و همچنین بزرگانی که در این عرصه فعال هستند، باید به خوابی برود تا دیگر شهرها از این فرصت استفاده کنند.

وی با انتقاد از اینکه اکنون از مکتب‌ها و فرهنگ اصیل تعزیه‌خوانی دور شده‌ایم و این موضوع مطلوبی برای شهری مانند اصفهان نیست، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از تعزیه‌ها بر مبنای تعزیه‌خوانی خوانده نمی‌شود و این موضوع اکنون نه‌تنها در اصفهان بلکه در تهران نیز اتفاق افتاده است و اگر با چنین عملکردی در تعزیه‌خوانی پیش برویم درمحمدتقی سعیدی، پیشکسوت تعزیه‌خوانی اصفهان در این نشست با بیان اینکه از هنر‌های موسیقی بسیار با ارزش و مهم در تاریخ هنری به شمار می‌رود، اظهار داشت: تعزیه‌خوانی هنری بسیار مهم بوده و نباید این هنر را دست کم ارزیابی کرد؛ از نظر من هنر تعزیه‌خوانی را می‌توان فراتر از موسیقی اپرا دانست زیرا در این هنر تغییر سبک بدون فاصله و پرده انجام می‌شود.

وی افزود: موزیک در تعزیه‌خوانی در زمان های گذشته به صورتی که اکنون از موسیقی در تعزیه استفاده می‌شود نبوده است و تنها از موسیقی به بهانه پر کردن فواصل و خلأهای زمانی استفاده می‌شد. در تعزیه‌های قدیمی زمانی که یکی از یاران امام(ع) برای اجازه گرفتن از ایشان به سمت امام حسین(ع) می‌روند فاصله یک دقیقه‌ای رفت و برگشت وی را با موسیقی پر می‌کردند. 




انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.