سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

حریم کاروانسرای اصفاک مصوب شد

حریم کاروانسرای اصفاک،واقع در روستای اصفاک از توابع شهرستان بشرویه،مصوب شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بیرجند ؛ کارشناس حریم اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: حریم،محدوده ای است که بر اساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی یا طبیعی تعیین و باعث حفظ موجودیت اثر و یکپارچگی آن می شود.

جمشیدی با بیان اینکه این كاروانسرا‌ از نوع‌ كاروانسراهاي‌ دو ايوانه‌ به شمار می رود‌،افزود: گنبد آجري زيبایی بر بالای هشتی مقابل‌ درب‌ ورودی آن‌ قرار دارد كه‌ به‌ نمای حياط‌، ايوان‌ها و ورودي‌، عظمت‌ و اقتدار بخشيده‌ است.

وی گفت: در طرفين‌ در ورودی تختگاه هايی قرار دارد و بر بالای درب‌ ورودی فضای پشت‌ بام‌ سه‌ پنجره‌ با طاق گهواره‌ای قرار دارد كه‌ به‌ اطراف‌ اشراف‌ داشته و مخصوص‌ كاروانسالار بوده است‌.

کارشناس حریم اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه قدمت این بنا به دوره قاجار می رسد،افزود: با توجه به ارزشمند بودن بافت روستا و بافت پیرامون کاروانسرای اصفاک، ضرورت حفظ آن،جهت هویت بخشیدن به اثر تاریخی و کارکردآن در بافت احساس شده و نگهداری و عدم دخل و تصرف در روستا ، در حریم مذکور مورد توجه بوده است.

انتهای پیام/غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.