سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

کشف سنگ نگاره جدید در شهرستان بشرویه

سنگ نگاره جدیدی، در شهرستان سربیشه کشف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بیرجند ؛مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بشرویه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یک فقره نگارکند در قسمت شرقی کوهپایه های کوه شتری در محدوده شهرستان بشرویه طی بررسی های میدانی شناسایی و به میراث فرهنگی گزارش شد.

سلیمانی رباطی با بیان اینکه نگار کند،نمونه ای از سنگ نگاره است که توسط شخص بانی به وسیله ابزاری نوک تیز،بر بدنه صخره ای محکم ایجاد می شود،افزود: نگارکند چاه گزی،مجموعه ای از نقوش بز کوهی به همراه اشخاصی سوار بر مرکب و نقوشی شبیه درخت را نشان می دهد که در دو صخره متصل به یکدیگر ایجاد شده است.

وی گفت: با ترجمه مفهوم این نگارکندها و مقایسه بصری آن با موارد شناخته شده در ایران،در واقع نمایش صحنه ای از یادمان شکار است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بشرویه افزود: تعیین تاریخی دقیق برای این چنین آثاری بسیار مشکل است، اما شاید بتوان نزدیکی این نقوش به روستاهایی تاریخی نظیر رقه و ارسک ،تاریخ این اثر را با قدمت این دو روستا در دوران اسلامی یا قبل از آن موازی دانست.

سلیمانی رباطی گفت: پتانسیل های قابل توجه کوه شتری از جمله مراتع، منابع آب، پوشش درختی و جانوری آن بر هیچ کس پوشیده نیست که چه بسا بررسی های سیستمیک باستان شناختی در این حوزه بتواند نتایج قابل تأملی از موجودیت زیستگاه های باستانی بشر و استقرارهای پیش از تاریخی را روشن نماید.

انتهای پیام/غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.