سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیش از 700 بلوک اختصاصی زایمان در ایام دهه فجر آغاز بکار می‌کنند

مسئول دفتر مامایی وزارت بهداشت با اشاره به کاهش چشمگیر خطاهای پزشکی به واسطه راه‌اندازی بلوک‌های اختصاصی زایمان از تکمیل مرحله توسعه و بهینه‌سازی این واحدها در دهه فجر خبر داد.

بابایی مسئول دفتر مامایی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به پیشرفت فیزیکی 70 درصدی بلوک های اختصاصی زایمان گفت: از زمان اجرای برنامه توسعه و بهسازی بلوک های زایمان که یکی از مولفه‌های اصلی ترویج زایمان طبیعی و سهولت آن به شمار می‌رود، مجموعا 714 بلوک اختصاصی راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی های کشوری برای افتتاح هزار و 800 بلوک زایمان به تدریج در حال انجام است، عنوان کرد: در صورت راه‌اندازی تجمیعی، مرحله دوم آن با افتتاح 714 اتاق زایمان دیگر در ایام دهه فجر به انجام می‌رسد.

وی با بیان مهم‌ترین مزیت بلوک های زایمان طبیعی جدید تاکید کرد: بنا به درخواست مادر برای آرامش بیشتر حین زایمان یکی از همراهان وی می‌تواند کنار او حضور یابد. از سوی دیگر علاوه بر حفظ حریم خصوصی و کرامت مادر با توجه به اختصاصی بودن اتاق مورد نظر، احتمال بروز خطاهای پزشکی هنگام زایمان به حداقل رسیده و عفونت های احتمالی نیز کاملا کنترل می‌شوند. 

مسئول دفتر مامایی وزارت بهداشت گفت: علاوه بر موارد ذکر شده، هر اتاق زایمان دارای سرویس بهداشتی کاملا مجزا و اختصاصی است و با توجه به فضای خاص این بلوک ها، عملکرد های هورمونی نیز برای زایمانی راحت و حفظ آرامش مادر نیز تسهیل می‌شود.

بابایی اضافه کرد: این در حالی است که در بلوک های زایمان قبلی چنین خبری نبود زیرا در هر اتاق همزمان 10 الی 11 زایمان بدون وجود هر گونه حریم شخصی و یا حفظ کرامت بانوان انجام می‌گرفت

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اجرای برنامه توسعه و بهینه سازی بلوک های زایمان آرزوی دیرینه همه بود، عنوان کرد: با حمایت های ویژه وزارت بهداشت و اختصاص اعتبارات مورد نیاز از سوی معاون درمان این وزارتخانه در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت تحقق یافت.

مسئول دفتر مامایی وزارت بهداشت افزود: با تدابیر ویژه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور برای راه اندازی بلوک های جدید زایمان طبیعی خوشبختانه هیچ مشکلی از نظر کمبود اعتبارنداریم و با حمایت و تلاش مدیران ارشد نظام سلامت اجرای برنامه بهینه‌سازی بلوک های زایمان بدون هر گونه مشکلی صورت می‌گیرد.

بابایی در پایان یادآور شد: تجهیز این مراکز که بر عهده ما نبود در اسفند ماه سال گذشته برای کمک به دانشگاه های علوم پزشکی و به منظور بهره برداری سریع از چنین امکانات جدیدی به ما محول شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.