سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

ساز ناکوک کتابخانه‌های مدارس به صدا در آمد/ وقتی کمبود کتابدار در مدارس مشکل‌ساز می‌شود

چرخ کتابخانه در برخی از مدارس می‌لنگد و گاهی به جز چند جلد کتاب وسایل دیگر هم در کتابخانه‌های این مدارس پیدا می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاصله کیفیت کتابخانه‌های برخی مدارس با معیارهای مناسب حکایت زمین تا آسمان است. از طرفی گاهی کمبود فضا باعث می‌شود مدارس در محیط نمازخانه اقدام به احداث کتابخانه کنند.

کتابخانه در بیشتر مدارس اتاقی کوچک است که وقتی به کار کلاس‌های درس نمی‌آید، قفسه‌هایی آهنی دور تا دورش کشیده می‌شود و چند جلدی کتاب در آن گذاشته می‌شود تا تنها در معرض دید دانش‌آموزان قرار گیرد.

متأسفانه کمبود فضا باعث شده که دانش‌آموزان خاطره چندانی از کتابخانه‌ها نداشته باشند و اگر هم فضایی باشد که به کتابخانه اختصاص پیدا کرده باشد، فرصتی که دانش‌آموزان بتوانند به مطالعه بپردازند، در اختیارشان قرار نمی‌گیرد.

کُمیت کتابخوانی در مدارس می‌لنگد
دانش‌آموز یکی از مدارس در این خصوص می‌گوید: ما اصلاً فضایی به نام کتابخانه در مدرسه نداریم و تنها یک کمد آهنی در کلاس داریم که به غیر از کتاب، وسایل دیگری هم در آن پیدا می‌شود.

او ادامه داد: در مدرسه ما اصلاً زنگ کتابخوانی نداریم و زمانی برای خواندن این چند جلد کتاب هم به ما داده نمی‌شود و کتاب‌ها متناسب با رده سنی و ذائقه ما نیست.

امروزه مطالعه و کتابخوانی در بین مردم کاهش پیدا کرده و بخشی از این موضوع به فرهنگ شفاهی ما مربوط می‌شود که تمایل داریم حتی محتویات یک کتاب را از زبان دیگری بشنویم نه اینکه خودمان آن را بخوانیم. این در حالی است که بخش دیگر این مسئله به سیستم آموزشی ما بر می‌گردد چون یک کودک هفت‌ساله که وارد چرخه آموزش رسمی می‌شود تا زمانی که فارغ‌التحصیل شود، هیچگاه فضایی در اختیار نداشته که کتابخوانی را در خود پرورش دهد.

کتابخوانی در فرهنگ ما یک ارزش نیست و این طرز نگاه در نظام آموزشی ما نیز وجود دارد که وضع نامطلوب کتابخانه‌های مدارس کشور و اینکه این فضا‌ها تقریباً هیچ بودجه مدونی برای خودسازی در اختیار ندارد، گواهی برای این مسئله است.

کمبود کتابدار در مدارس
گذشته از کمبود کتاب‌های مناسب با رده سنی دانش‌آموزان، نبودن متصدی کتابخانه گاهی مدارس را ناچار به کمک گرفتن از دانش‌آموزانی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند، می‌کند.

خیلی‌ها بود و نبود چنین نیرو‌هایی را در کتابخانه غیرضروری می‌دانند. این وضع به مدارس کشور نیز سرایت کرده، به طوری که کمتر مدرسه‌ای را می‌توان سراغ گرفت که کتابخانه‌اش را نیروهای متخصص اداره کنند.

مهدی علی‌اکبر زاده مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش در این خصوص می‌گوید: در سال‌های اخیر به واسطه کمبود نیرو، مجبور به استفاده از خود دانش‌آموزان به عنوان نیروی کتابدار شدیم و در حال حاضر نزدیک به 130 هزار نفر نیروی کتاب‌یار در کل کشور داریم که در فعالیت کتب‌یاری شرکت می‌کنند و در صدد احیای مجدد حرفه کتابداری هستیم.

مدارس نوساز مجهز به کتابخانه می‌شوند
مهدی علی‌اکبر زاده در خصوص مدارس نوساز اظهار داشت: با اینکه برخی از مدارس قدیمی مجهز به کتابخانه نیستند، ما در حال تلاش هستیم تا مدارس نوساز کاملاً مجهز به کتابخانه شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 158 هزار کتابخانه کلاسی در کشور وجود دارد، گفت: در نظر داریم تا با افزایش اعتبارات، این کتابخانه‌های کلاسی را افزایش دهیم همچنین ما در سال گذشته اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون تومان جمع‌آوری کردیم که مشارکت‌های مردمی نیز در آن سهم بزرگی داشت و توانستیم سه هزار و 200 کلاس درس را مجهز به کتابخانه کنیم.

آموزش و پرورشی‌ها قرار است که آستین همت را برای تجهیز کتابخانه‌ها بالا بزنند. حال باید منتظر ماند و دید همت این وزارتخانه با اختصاص فضای بیشتر برای کتابخانه‌ها و اضافه کردن نیروی متخصص و متصدی کتابخانه‌ها تا چه حد می‌تواند در پرورش ذهنی دانش‌آموزان نقش داشته باشد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
کوثر
۲۰:۴۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
کمبود نیرو؟؟!!!
شما یه فراخوان بدید برای جذب فارغ التحصیلان کتابداری در مدارس ببینید چطور متقاضی ها مراجعه می کنند.
خواهشا همه مدارس را به کتابخانه مجهز کنید تا هم دانش آموزان از این فضا استفاده کنند و هم کتابداران بیکار بتوانند به جامعه شان خدمت کنند.