سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

افزایش تعداد کلنی‌ها زنبورعسل درهمدان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: باسرشماری تعداد کلنی‌های زنبورداران تعداد کلنی‌ها زنبورعسل درهمدان به ۱۶ هزار عدد رسید.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ جواد رشیدی گفت: همزمان با سرشماری سالیانه کلنی زنبورداران درسراسر کشور سرشماری کلنی‌های زنبورداران شهرستان همدان نیز انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه تعداد 180 مورد و 16 هزار کلنی در این مدت سرشماری شده است افزود: زنبور عسل مهم‌ترین حشره گرده افشان محسوب می‌شود و ارزش اقتصادی گرده‌ افشانی زنبور عسل 143 برابر بیشتر از تولیدات مستقیم عسل از کندو است.

رشیدی اظهار داشت: چنانچه زنبور حذف شود بین 30 تا 50 درصد از گیاهان به دلیل عدم گرده افشانی از بین می‌رود گفت: اهمیت گرده‌افشانی در کشورهای توسعه یافته در حدی است که مبلغ 40 دلار برای هر کندو پرداخت می‌شود تا در مزرعه قرار گرفته و زنبورها عمل گرده‌افشانی را انجام دهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه سرانه تولید عسل در کشور 710 گرم و در استان همدان یک کیلوگرم به ازای هر نفر است افزود: در کشورهای پیشرفته افراد تا 2 کیلوگرم نیز عسل مصرف می‌کنند. و در استان همدان هر نفر در سال 570 گرم عسل مصرف می‌کند در حالی که میانگین جهانی 235 گرم است .

وی در ادامه افزود: طرح سنتز نژادی مرحله اول به تعداد 100 راس گوسفند در روستای سبزآباد که شامل انتخاب گله، عملیات اسفنج‌گذاری و ثبت مشخصات آنهاست اجرایی شده است.

رشیدی سطح زیر کشت کلزا را 380 هکتار، گندم آبی را هفت هزار و 500 هکتار، گندم دیم 41 هزار هکتار، جو آبی چهار هزار و 200 هکتار و جو دیم را چهار هزار و 500 هکتار اعلام کرد.

وی میزان توزیع بذور گواهی شده مادری غلات تاکنون هزار و 600 تن و انواع کودهای شیمیایی جهت کشت‌های پاییزه هزار و 400 تن در نظر گرفته شده که بین کشاورزی توزیع می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: در چند سال گذشته بازار نهاده‌های دامی با نوسانات بسیار مواجه بود که این امر در تولیدات کشاورزی به‌ویژه در حوزه دامداری و مرغداری تأثیر مستقیم داشت و در نهایت منجر به افزایش قیمت می‌شد که خوشبختانه امروز وضعیت بازار نهاده‌ها ثابت بوده و نوسانات کم می باشد.

انتهای پیام/غ



برچسب ها: کلنی ، زنبورعسل ، همدان ، تولید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.