سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

مرمت سنگ نگاره انسان بالدار پاسارگاد

مرمت سنگ نگاره انسان بالدار در پاسارگاد با همکاری ایتالیایی ها انجام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت:مرمت این سنگ نگاره مهم و ارزشمند تاریخی مهر امسال آغاز شد.
حمید فدایی با بیان اینکه اعتبار مرمت را هیات ایتالیایی و حفاظت را هیات ایرانی تامین کردند افزود: برای مرمت و حفاظت از سنگ نگاره انسان بالدار 100 هزار یورو اعتبار هزینه شد که در مرحله نخست 50 هزار یورو از سوی هیات ایتالیایی تامین شده است.
وی گفت: مواد و مصالح مورد استفاده مرمت این اثر تاریخی سنگ‌های آهکی است که توسط هیات ایتالیایی تامین شده و بعنوان یک مصالح سنتی از آن استفاده می شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با بیان اینکه بر اثر فرسایش بخشی از نقوش محو شده است، گفت: پاکسازی لایه‌های رسوبی که بر روی این سنگ  نگاره قرار گرفته و استحکام بخشی به دلیل ترک‌هایی که ایجاد شده از جمله اقداماتی است که برای مرمت این اثر انجام شده است.
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: سنگ نگاره انسان بالدار یکی از نمادها و اصالت های این سایت جهانی است که به دلیل حساسیت های بالای نگهداری ، از ده سال گذشته موضوع حفاظت و جلوگیری از فرسایش اثر در قالب انتقال به موزه یا روش های قابل اجرا برای حفاظت مطرح شده است.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه ای از سازه های باستانی بر جای مانده از دوران هخامنشیان است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد.
انتهای پیام/ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.