سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رضایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران

عرصه داستان‌نویسی عرصه‌ای علمی است

عرصه داستان به طور کلی عرصه‌ای علمی است و هم اکنون برای هر تفکری در این عرصه تعریفی وجود دارد.

مهدی رضایی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه  بدون شک می‌توان برای داستان و رمان نیز صفاتی چون خوب یا بد را به کار برد، گفت: عرصه داستان به طور کلی عرصه‌ای علمی است و هم اکنون برای هر عنصر و تفکری در این عرصه تعریفی وجود دارد. چطور عامه مردم می‌توانند  برای مسائل گوناگون عنوان خوب یا بد را به کار برند، اما برای داستان از چنین عناوینی نتوان استفاده کرد. 

وی افزود: هم اکنون می توان گفت اثری که المان‌های خاصی را داشته باشد، اثری خوب یا بد است. به عنوان مثال اگر رمان یا داستانی با شروعی بسیار جذاب آغاز شود، یک نقطه مثبت در نگارش این نوع ادبی خواهد بود. این مسئله که پس از مطالعه پنج فصل از یک رمان ندانیم، چه جریانی را دنبال می‌کنیم یا موضوع آن چیست. نیز یکی دیگر از المان‌های تشخیص رمان خوب است. در کنار آن المان‌های مختلف دیگری نیز ما را به این مقصود راهنمایی می‌کند.

این نویسنده با اشاره به اظهار نظرهایی که در خصوص خوب نبودن رمان‌های امروزمان می‌شود، بیان کرد: این اظهار نظرها که می‌گویند رمان یا داستان امروز خوب وجود ندارد، قبول ندارم. اینگونه نیست که رمان خوب نداشته باشیم. رمان هایی فراتر از سطح ملی در فضای ادبیات امروز وجود دارد و در این حوزه روند خوبی را دنبال می کنیم.

وی در خصوص قابلیت ترجمه بسیاری از آثار در حوزه رمان و داستان اظهار داشت: بسیاری از آثار ما می‌توانند به زبان‌های دیگر ترجمه شوند و مخاطب زیادی نیز دارند البته هم اکنون مترجم خارجی که آثار زبان فارسی را به زبان خود ترجمه کند، اندک است.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.