سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

تولید انبوه ورمی کمپوست از زباله شهری در کرمان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان گفت: این کار برای اولین بار در ایران و در شهر کرمان انجام شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، اسمعیل جهانشاهی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تولید کمپوست و ورمی کمپوست ،گفت: در گذشته در سایر شهرها تولید ورمی به صورت ترکیبی از کمپوست و کود گیاهی و حیوانی انجام شده، ولی این بار در کرمان با صددرصد کمپوست، ورمی کمپوست تولید شده است.

وی تصریح کرد: در سال 94 مقدار 500 کیلوگرم کود ورمی کمپوست به صورت پایلوت تولید شد که پس از موفقیت طرح در سال 95 مقدار 10 هزار کیلوگرم کود به صورت انبوه تولید و به بازار عرضه شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند همکاری با مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در زمینه استفاده از کمپوست زباله شهری در طرح های تحقیقاتی، راه اندازی کارخانه سرند کود کمپوست و آماده سازی سایت جهت پشته گذاری زباله های تجزیه پذیر برای تولید کود کمپوست و انعقاد قرارداد با بخش خصوصی به منظور تولید کود کمپوست را از جمله اقدامات انجام شده در زمینه تولید ورمی کمپوست از کمپوست زباله شهری عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا فروش تولیدات سازمان (ورمی کمپوست) در نمایشگاه گل و گیاه انجام شد که با استقبال شهروندان مواجه شد.

وی با بیان اینکه با افزایش شهرنشینی، تغییر سبک زندگی و عادت های غذایی مردم، میزان مواد زاید تولیدی به سرعت در حال افزایش بوده و ترکیب این ضایعات نیز تغییر کرده است، گفت: تولید ورمی کمپوست یکی از بهترین روش های تبدیل مواد زاید به مواد مفید اصلاح کننده خاک با استفاده از کرم های خاکی و میکروارگانیسم هاست.

جهانشاهی با اشاره به بیان اینکه کود ورمی کمپوست جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی در صنایع کشاورزی و باغداری است، افزود: از این کود برای حفظ مواد آلی خاک، حاصلخیزی خاک، فراهمی عناصر غذایی، نگهداشت آب و حفظ محیط زیست استفاده می شود.

وی هدف اصلی از تولید این نوع کود از زباله را کاهش حجم و وزن مواد، کاهش انتشار بوی شیرابه و بازیافت منابع با کاهش هزینه های احتمالی دفع آنها بیان کرد و افزود: این روش از نظر اقتصادی و بهداشت محیط زیست در مقایسه با سایر روش ها به اثبات رسیده است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۳ تير ۱۳۹۷
سلام لطفأ حتمأ تماس حاصل فرمایید برای مساحت زمینی دارای سوله ، آب و امکانات در بردسیر کرمان اقدام کنیم