سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

220 هزار همدانی زیرپوشش بیمه سلامت همگانی

مدیرکل بیمه سلامت همدان گفت: در استان با اجرای طرح سلامت همگانی 220 هزار نفر را زیر پوشش این بیمه قرار دادیم که هزینه‎های درمانی آنها پرداخت می‎شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ سعید فرجی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال 92 صندوق سلامت همگانی نداشتیم و تعداد افراد زیر پوشش بیمه سلامت ایرانیان که بعدها تبدیل به بیمه سلامت همگانی شد، 41 هزار نفر بود که 50 درصد حق بیمه را پرداخت می‎کردند و دارای توان مالی بودند.

وی با بیان اینکه هزینه‎های آنها در سال 92، 16 میلیارد تومان شد، افزود: در سال 93 با اجرای طرح بیمه همگانی این هزینه 36 میلیارد تومان و در سال 94 به 65 میلیارد و 800 میلیون تومان رسید.

فرجی با بیان اینکه تعدادی از افراد اضافه شده نیازمند هستند، گفت: در طرح تحول سلامت با وجود اینکه اعتبارات باید از موارد بیمه محقق می‌شد، متاسفانه انجام نشده است.

وی با بیان اینکه از نظر کارشناسان بهترین محل مدیریت منابع سازمان‎های بیمه‎گر هستند اما این محقق نشده و بر عهده وزارت بهداشت است، افزود: در همدان بالغ بر یک‎میلیون و 110 هزار نفر زیر پوشش اداره بیمه سلامت هستند که بیش از 62 درصد جمعیت استان را شامل می‎شود.

مدیرکل بیمه سلامت همدان افزود: از این تعداد بالغ بر 135 هزار نفر کارکنان دولت، 53 هزار نفر سایر اقشار، بیش از 700 هزار نفر روستاییان و بیش از 220 هزار نفر زیر پوشش بیمه سلامت همگانی هستند.

وی با بیان اینکه از چالش‎های دیگر اجرای طرح تحول سلامت و به دنبال آن تصویب کتاب ارزش نسبی خدمات، افزایش تعرفه‎های برخی اقلام بود که به بیش از چهار برابر رسید، افزود: این موضوع منجر به افزایش هزینه درمان شد که بر دوش بیمه سلامت بود.

فرجی با بیان اینکه کلینیک‎های ویژه ما رشد قابل توجهی داشته‎اند، تصریح کرد: تعداد متخصصان و فوق تخصص‎های این کلینیک‎ها قبل از اجرای طرح تحول سلامت 77 نفر بودند که در سال 94 به 117 نفر و امسال به 149 نفر افزایش یافته است.

وی با اشاره به رشد هزینه‎های بیمه سلامت گفت: در سال 92 در سطح یک 13 میلیارد تومان هزینه داشتیم و در سطح 2 و 3، 90 میلیارد تومان؛ که این میزان در سال 93 در سطح یک به بیش از 51  میلیارد تومان و در سطح 2 و 3 به 160 میلیارد تومان و رشد 70 درصدی رسیده است.

مدیرکل بیمه سلامت همدان با بیان اینکه در سال 94 در مجموع هزینه‎ها به 320 میلیارد تومان رسید که از این مقدار درصد قابل توجهی به دانشگاه علوم پزشکی بدهکار هستیم، افزود: بدهی‌ها به دانشگاه را تا مهرماه سال گذشته پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: در سال جدید پرداختی‎ها نیز به مراکز طرف قرارداد نظیر پزشکان و داروخانه‎ها تا اردیبهشت ماه پرداخت شده است.

فرجی گفت: از بدهی‎های سال گذشته به دانشگاه علوم پزشکی 90 میلیارد تومان امسال پرداخت شده و 81 میلیارد تومان باقیمانده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 92، 912 مرکز طرف قرارداد اداره بیمه سلامت همدان بودند، افزود: در سال 93، 986 مرکز، سال 94 یک‏‌هزار و 13 مرکز و امسال یک‎هزار و 52 مرکز زیر نظر ما خدمات ارائه می‎دهند.

مدیرکل بیمه سلامت همدان از وجود 165 داروخانه طرف قرارداد با اداره بیمه سلامت استان خبر داد و گفت: 49 آزمایشگاه، 27 پرتوپزشکی، 38 مرکز توان‌بخشی، 186پزشک عمومی، 192 پزشک متخصص در مطب ها و 86 پزشک متخصص در کلینیک‎های ویژه طرف قرارداد ما هستند.

وی با بیان اینکه با 15 فوق تخصص در مطب‎ها و 29 نفر در کلینیک‏‎های ویژه طرف قرارداد هستیم، افزود: 20 بیمارستان، 28 درمانگاه، سه جراحی محدود و 138 مراکز زیر پوشش در سطح یک طرف قرارداد ما هستند.

فرجی با بیان اینکه در کلینیک‎های ویژه به دلیل تعداد زیاد مراجعات در اختصاص زمان کافی برای ویزیت بیمه شده کم‎کاری می‌شود که در این خصوص جلساتی با مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی داشته‎ایم، گفت: باید زمان لازم برای معاینه در نظر گرفته شود که آن تقاضای القایی را کم خواهد کرد.

وی با اشاره به این مشکل ادامه داد: یکی از چالش‎های اجرای طرح تحول سلامت را کمرنگ شدن نظارت‎ها می‎توان دانست.

مدیرکل بیمه سلامت همدان در پاسخ به سئوالی مبنی بر حذف دفترچه‎های کاغذی و اجرای این طرح در استان همدان به صورت پایلوت در کشور، خاطرنشان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که دفترچه‏‌ها الکترونیکی شوند که اجرای آن نیاز به تامین زیرساخت دارد.

وی با بیان اینکه این موضوع در کاهش و توانمندی در پرداخت هزینه‎ها خواهد شد، افزود: سازمان بیمه سلامت تاکید دارد تا به سمت توانمندسازی بیمه شده حرکت کنیم که اجرای پزشک خانواده در این راستا بسیار حائز اهمیت است.

فرجی با اشاره به لزوم بهره‎مندی افراد مستحق از بیمه سلامت همگانی و پرداخت هزینه از سوی افراد دارای تمکن مالی، گفت: قرار بر این است طی آزمونی به نام «وسع»، افرادی که نیازمند نیستند شناسایی شوند تا هزینه‎های بیمه کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/ د


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.