سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

خانواده هدف اصلی شبکه های ماهواره ای

خانواده و ارزش ها، اهداف اصلی شبکه های ماهواره ای است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  به اذعان کارشناسان امروز برنامه های ماهواره ای به عنوان یکی از مهم ترین علل افزایش طلاق، شکستن قبح روابط دختر و پسر پیش از ازدواج، طلاق های عاطفی، تضاد و تقابل والدین و فرزندان، بد پوششی زنان، خشونت، افت تحصیلی فرزندان و ... شناخته می شود.
امروزه قدرت رسانه بر هیچکس پوشیده نیست و در این میان رسانه های دیداری همانند تلویزیون بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطبان خود دارند، اثرگذاری برنامه های تلویزیونی آنچنان گسترده و فراگیر است که از این رسانه به عنوان یک دانشگاه یاد شده است.
صاحب نظران سرگرمی، اطلاع رسانی، آموزش، هدایت و مهندسی افکار مخاطبان، بسیج عمومی شهروندان و ... را از جمله مهم ترین کارکردهای تلویزیون و از اهداف اصلی ساخت برنامه های هدفمند آن می دانند .
پیش از ایجاد و گسترش شبکه های ماهواره ای، تلویزیون به عنوان یک ابزار قدرتمند جهت هدایت فکر و عمل شهروندان و هماهنگ و همسو سازی آنان با اهداف ملی، به صورت انحصاری در اختیار دولت ها قرار داشت. اما با گسترش نفوذ شبکه های ماهواره ای که اختیار و مالکیت آن عمدتا در اختیار دولت ها و سرمایه داران غربی قرار دارد و با در دسترس قرار گرفتن برنامه های این شبکه ها در سرتاسر جهان، قدرت و نفوذ تلویزیون های ملی به چالش کشیده شده است.
امروز کشورهای غربی بویژه آمریکا که مالکیت بخش عمده ای از شبکه های ماهواره ای را در اختیار دارد، از این ظرفیت و فرصت برای اثر گذاری بر سبک زندگی، افکار، عقاید و آرا شهروندان سایر کشورها بهره گرفته و به بهترین نحو ممکن ، پیشبرد اهداف خود را بوسیله این ابزار قدرتمند دنبال می کنند.
می توان گفت که رسانه ها و شبکه های ماهواره ای، قدرتمندترین سلاح دنیای غرب در تقابل نرم علیه کشورهای جهان و به سلطه کشیدن آنها هستند.
با این رویکرد کشورهای غربی با ایجاد هزاران شبکه ماهواره ای با محوریت زبان بومی دیگر کشورها، اهدافی همانند ایجاد شبهه و تشکیک در افکار عمومی نسبت به عملکرد، صداقت و سلامت دولت ها، اثر گذاری بر افکار و عقاید مخاطبان، ترویج سبک زندگی غربی، زمینه سازی جهت عملی کردن اقدامات و برنامه ها و ... را در سراسر جهان تعقیب می کنند .
در این چارچوب، به اذعان نظریه پردازان اتاق های فکر دولت های غربی، خانواده و ارزش های ایرانی – اسلامی همواره بزرگ ترین و مستحکم ترین سد و دیوار دفاعی در برابر برنامه های هدفمند شبکه های ماهواره ای بوده اند، از این رو از سال ها قبل در شبکه های ماهواره ای متعدد فارسی زبان از طریق ساخت سریال های مبتذل، برنامه های تفریحی با محتوای ضد دینی، برگزاری مسابقات هدفمند، تبلیغات محصولات جنسی و ... تضعیف کانون خانواده و کم اهمیت جلوه دادن ارزش ها در دستور کار قرار داشته است .
به نحوی که به اذعان کارشناسان امروز برنامه های ماهواره ای به عنوان یکی از مهم ترین علل افزایش طلاق، شکستن قبح روابط دختر و پسر پیش از ازدواج، طلاق های عاطفی، تضاد و تقابل والدین و فرزندان، بد پوششی زنان، خشونت، افت تحصیلی فرزندان و ... شناخته می شود.
با علم به مضرات و آثار منفی برنامه های ماهواره ای، برنامه ریزی مدون و هوشمندانه در راستای خنثی سازی این آسیب ها شرط عقل و امری حیاتی به نظر می رسد و در این مسیر، کاهش گرایش به ماهواره از طریق اقداماتی ایجابی همانند آگاه سازی خانواده ها از اثرات مخرب شبکه های ماهواره ای و همچنین زمینه سازی جهت افزایش اقبال به تلویزیون ملی با تولید برنامه های جذاب، موثر و راهگشا خواهد بود.


تهیه و تنظیم: اداره آموزش همگانی معاونت اجتماعی انتظامی استان کرمانشاه

انتهاس پیام/پ


برچسب ها: کرمانشاه ، خانواده ، هدف ، اصلی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.