سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

خشونت علیه زنان آبسه چرکینی بر پیکر اجتماع

فعال حقوق زنان خشونت علیه زنان را آبسه چرکینی بر پیکر اجتماع دانست .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مرضبه محبی در نشست علمب با عنوان " زن در جامعه ایرانی " و بررسی پیامدها و مشکلات ناشی از خشونت های خانگی برای زنان در جامعه ایران، خشونت علیه زنان را درد بزرگ اجتماعی و آبسه چرکینی بر پیکر اجتماع دانست که موجب عدم آمادگی استفاده از تمامی توانمندی های آن شده است .

وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به این که زبان و فرهنگ ما مردانه است افزود: زنان ما در سطح وسیعی به خشونت دچار هستند و آن را عارضه ای عظیم خواند .

مدیر عامل کانون زنان حقوقدان سورا با بیان پروژه "اعظم" و بررسی ابعاد مختلف آن در این نشست یادآور شد: "اعظم" نیمه جان بود که به ما سپردند و از علل اصلی این حادثه را کاهش درجه حساسیت اجتماعی دانست .

وی با اشاره به شرایط نابرابری عدالتی در میان زنان و مردان از زحمات معاونت ریاست جمهور تشکر کرد و ادامه داد: کانون زنان حقوقدان سورا که مجوز خود را از استانداری خراسان رضوی دریافت کرده است در زمینه عدالت گذاری در میان زنان و مردان تلاش های بسیاری کرده است .

سپیده کاوه اظهار داشت : آموزش ها و برنامه ها ی اقتصادی _ اجتماعی علیه خشونت های زنان در حال انجام است که از این دست می توان به برنامه هایی نظیر برنامه های اقتصادی و مکمل های در آمدی، توانمندسازی اقتصادی _ مکمل های درآمدی اشاره کرد .

اقتصاد دان و فعال حقوق زنان با اشاره به نمونه ای از برنامه های اقتصادی از مزایای پنهان و آشکار توانمندسازی اقتصادی زنان سخن گفت و افزود: آمار رسمی خشونت در ایران در هفت ماهه نخست سال 93 در بین زنان به 44171 نفر تعلق می گیرد در حالی که این آمار در بین مردان به 1384 نفر می رسد .

وی از جمله راه های کاهش خشونت را بالا بردن آگاهی و دفاع، آموزش فرهنگ عاری از خشونت، توسعه منابع و بسیج عمومی جامعه و شبکه های اجتماعی دانست .

او همچنین از مقصران اصلی خشونت علیه زنان را مرد و زن خواند و عنوان کرد: زنان با تحمل خشونت در واقع منجر به سوق مردان به سمت خشونت می شوند .

همچنین عضوهیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران با بررسی این موضوع در شاخه ی جامعه شناسی نگاه به خانواده را لنگرگاه دانست و گفت: از جمله علل خشونت های، خانگی برخوردهای احساسی و سبک سرانه ی زمان در بعضی از مواقع است .

سهیلا صادقی بابیان این که خانواده قرار است محلی برای سکون و آرامش باشد افزود: بعضی از دعواها یا جدال ها در خانواده ها قابل اغماض است .

وی با اشاره به این که اگر خشونت علیه زنان را بد می دانیم از آن طرف از احساسات موثر زنان نمی توانیم غافل شویم گفت: زنان خود نیز در بازخورد بسیاری از خشونت ها موثر هستند .

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران جامعه را سکه ی دو روی ساخت و فرهنگ خواند و اظهار داشت: بسیاری از خشونت های اجتماعی بازتاب خشونت های خانگی هستند .

انتهای پیام//ف.ض

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.