مهرداد کاظم زاده عطوفی معاون دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان علوم پزشکی ایران و معاون انستیتو روانپزشکی تهران در گفت و گو با
خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه عدم مدیریت استرس و فشارهای روانی بویژه بین مربیان و دانش آموزان هر فردی را مستعد بیماریهای روانی از خفیف تا شدید می کند، افزود: متاسفانه آنچه مسلم است در نظام آموزش و پرورش کشور هیچ برنامه منسجمی در این خصوص وجود ندارد، در حالیکه جمعیت قابل توجهی از دانش آموزان در مدارس دولتی و به دور از این برنامه ها در حال تحصیل هستند.
وی تاکید کرد: باید مفاهیم پیشگیرانه در زمینه مشکلات روانی در مدارس کشور به صورت طراحی مدلهای علمی و موثر شکل گیری و به صورت دستورالعمل های مدون اجرا شود، زیرا اکنون مطالعات کلینیکی نشان میدهد که خشونت مربیان و معلمان 25 تا 45 درصد موجب افت تحصیلی دانش آموزان و تا 10 درصد نیز عامل ترک تحصیل آنها به شمار می رود.
این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه والدین به هیچ عنوان فرزندانشان را بهویژه از نظر ضریب هوشی و قوای یادگیری نباید با هیچ فرد دیگری از هر راهی مقایسه کنند، گفت: این اتفاق بهترین بستر ضعف اعتماد به نفس اولاد را فراهم آورده و حتی میتواند منجر به شعله ور شدن اولین جرقه های حسادت، رفتارهای پرخاشگرانه، سرخوروگی، احساس پوچی و حس عدم محبوبیت وی فرزندان رانیز مهیا کند.
کاظم زاده عطوفی با بیان اینکه آمارهای دقیقی از میزان خشونت مربیان مدارس و والدین در دست نیست، اظهار داشت: البته برخی از مطالعات کلینیکی از تاثیر 40 الی 45 درصدی خشونت والدین در افت تحصیلی دانش آموزان حکایت دارد، موضوع مهم و قابل تاملی که در صورت کم لطفی متولیان نظام آموزش و پروش کشور میتواند با بستر سازی زمینه های انزوا، عقده و نوعی حس کینه عمیق و انتقام جویی همین دانش اموزان را بزهکاران آینده کند.
انتهای پیام/