سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

فناوری شناختی انقلابی در هزاره جدید

دبیر ستاد توسعه و فناوری های شناختی دفتر ریاست جمهوری گفت: فناوری های شناختی انقلابی در هزاره جدید بشمار می روند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛دکتر کمال خرازی در همایش علوم و فناوری های شناختی که در محل بیمارستان ابن سینا مشهد برگزار شد افزود: علوم شناختی یک حوزه میان رشته ای از مجموعه رشته های روان شناسی، علوم اعصاب، زبان شناسی و مردم شناسیست که بر رشته های مختلف علمی تاثیر گزار خواهد بود.

وی با بیان اینکه علوم شناختی دارای کاربرد های گسترده ای در حوزه های هوش مصنوعی، مساءل دفاعی، آموزشی و تربیتی و پزشکی دارد گفت: در زمینه فناوری های شناختی پروژه های عظیمی در کشورهای پیشرفته در جریان است که بزرگترین آن ها پروژه Brain در آمریکا و human brain project در اروپاست که در صدد ترسیم مدارهای مغز انسان و شبیه سازی مغز هستند.

وی افزود: خوشبختانه در ایران نیز آزمایشگاه نقشه برداری مغز در سال گذشته افتتاح شد و این مکان در اختیار محققان سرار کشور قرار گرفت تا با تصویر برداری از مغز و انجام مطالعات در حوزه فناوری های شناختی بتوانند گام موثری در پیشرفت علوم بین رشته ای بردارند.

دکتر خرازی گفت: فناوری نقشه برداری مغز در پی آن است که با ترسیم نقشه مدارهای مغزی انسان در قالب یک شبکه عظیم پردازش اطلاعات، ریشه اختلالات روانی و شناختی را در سطح شبکه های مغز جستجو کند و این تحول عظیمی در درمان بیماری هایی از قبیل بیماری های روانی، پارکینسون و توان بخشی به معلولین و کاستی های شناختی به وجود خواهد آورد.

در این جلسه دکتر جغتایی مشاور عالی ستاد و دکتر نیلی رئیس گروه پژوهش، فناوری و زیرساخت علوم و فناوری های شناختی نیز به تشریح اقدامات این ستاد به منظر اجرایی کردن مصوبات و حمایت های پژوهشی و آموزشی انجام گرفته در حوزه های مختلف علوم و فناوری شناختی پرداختند.

انتهای پیام//ح.م


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.