سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دولت باکو چگونه شیعیان را حذف می‌کند؟/ شیعیانی که حق عزاداری اباعبدالله(ع) را نداشتند

جلوگیری از تجمع عاشورایی نارداران، به خودی خود پدیده جدیدی است که در تحلیل اوضاع جمهوری آذربایجان نیازمند تأمل است.

گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان - اجرایی شدن توطئه پیچیده دولت باکو و برگزار نشدن تجمع عظیم عاشورایی در حرم مطهر بی بی رحیمه نارداران که برای نخستین بار در تاریخ این منطقه روی داد، موضوع بسیار قابل تامل برای شیعیان جمهوری آذربایجان که 75 دردصد جمعیت این کشور را تشکل می دهند و همچنین برای تمامی کشورها و مراکز شیعی در جهان  تلقی می شود.
 
همان زمانی که در 26 نوامبر 2015 ( 13 صفر 1437 / 5 آذر 1394) مجلس عزاداری حسینی در نارداران برپا شد (در آستانه اربعین حسینی) با پوشش به اصطلاح مبارزه با تروریسم مورد حمله قرار گرفت، مشخص بود که حاکمیت لائیک – سکولار جمهوری آذربایجان که به شدت تحت تاثیر صهیونیسم قرار دارد و در واقع، از جمله رژیم های سیاسی صهیونیستی محسوب می شود، در صدد برکندن ریشه های فرهنگ عاشورایی از نارداران و دیگر نقاط جمهوری آذربایجان برآمده است.
 
به خصوص که در کمتر از یک هفته پس از حمله به مجلس عزاداری حسینی و قبل از فرارسیدن اربعین 1437، یعنی در ابتدای صبح روز اول دسامبر 2015 رسانه های باکو تصاویر ویژه ای از حرکت ماشین های نظامی قشون داخلی وزارت کشور و نیروی امنیتی جمهوری آذربایجان به سوی نارداران پخش کردند.



با استقرار دست کم ده هزار نیروی نظامی در نارداران و اعمال مقررات ممنوعیت ورود و خروج به این شهرک مذهبی که میزبان حرم مطهر بی بی رحیمه از خواهران گرانقدر امام رضا (ع) است، نیروهای نظامی به سرعت تمامی نمادها، پرچم، شعارها و دیگر مظاهر شیعی، از پرچم های عزای اباعبدالله حسین(ع) گرفته تا  احادیث وآیات و شعارهای دینی، اخلاقی نقش بسته بر دیوارهای نارداران و آرم الله منقش بر سردر حرم امامزاده بی بی رحیمه (س) را برچیدند و داعشی وار، پرچم و بیرق های حسینی را لگدمال کردند و صهیونیست وار، لوله های تفنگ ها را به سوی مردم نارداران نشانه گرفتند که تصاویر آن ها از شبکه های رسمی تلویزیونی باکو پخش شد. این تجاوز به حریم مردم و معنویت ، در واقع اوج عملیات جنگ روانی گسترده امنیتی – سیاسی – رسانه ای – پلیسی بود که دولت جمهوری آذربایجان پس از تجمع عظیم عاشورایی نارداران در محرم 1437 آغاز کرده بود.
 
درپی این حمله به نارداران که در حقیقت، حمله به یکی از مراکز مهم تشیع در قفقاز محسوب می شد، دولت سکولار جمهوری آذربایجان تدابیر مختلفی را در حوزه های امنیتی-پلیسی، تبلیغاتی- رسانه ای و سیاسی – دیپلماتیک بکار بست تا به زعم خود با دستگاه امام حسین(ع) به مقابله برخیزد و ریشه فرهنگ عاشورایی را در نارداران بخشکاند،  بطور خلاصه می توان این اقدامات را به صورت زیر فهرست بندی کرد:



 اقدامات پلیسی – امنیتی:

-    به شهادت رساندن چهار تن از سرشناسان شیعه در نارداران در مجلس عزاداری حسینی در روز 26 نوامبر 2015 به بهانه واهی ، مضحکانه و نخ نمای مبارزه با گروههای افراطی

-     دستگیری گسترده روحانیون و دینداران فعال که دستگیری حجت الاسلام طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان (مشهور به شیخ نمر آذربایجان) و ده ها تن از روحانیون شیعه در نارداران و لنکران و گنجه و سایر مناطق از آن جمله بوده است

-    اعمال شکنجه های وحشیانه ، قرون وسطایی و غیر اخلاقی علیه دستگیر شدگان در بازداشتگاه «باندوتدل» ( بازداشتگاه مخوف اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته وزارت کشور جمهوری آذربایجان)

-    تعقیب و آزار و ارعاب خانواده های دستگیرشدگان «پرونده نارداران»

-    خودداری از تحویل اجساد شهدای مراسم عزاداری نارداران به خانواده هایشان برای دفن

-    دفن اجساد شهدای نارداران توسط مأموران امنیتی و در قبرستان قدیمی نارداران و استقرار طولانی مدت مأموران امنیتی در کنار قبور برای جلوگیری از حضور و قرائت فاتحه برای شهدا

-    قطع آب و گاز نارداران به مدت طولانی برای اعمال فشار و در محاصره اقتصادی نگه داشتن مردم این منطقه

-    استقرار دائمی پست های نظامی در ورودی ها و خروجی های نارداران

-    عملیات دائمی به اصطلاح جستجوی سلاح و مهمات در منازل نارداران و ترتیب دادن صحنه های ساختگی کشف سلاح از زیر خاک در حیاط منازل ناردارانی ها

-    تمدید غیر قانونی و چندباره مدت بازداشت دستگیرشدگان در نارداران با اعلام تکمیل نشدن پرونده آنها برای محاکمه

-    تعقیب و دستگیری فعالان در شبکه های اجتماعی در صورت توجه آنها به موضوع نارداران

-    نهایتا آغاز محاکمه فرمایشی دستگیر شدگان در نارداران پس از ماه ها بازجویی تحت شکنجه های وحشیانه

-    مجازات و حبس محاکمه شوندگان در سلول انفرادی به علت ایراد سخنان افشاگرانه در دفاعیات خود در دادگاه

-    باز گرداندن گاه و بی گاه محاکمه شوندگان به بازداشتگاه «باندوتدل» برغم در جریان بودن محاکمه آنها

-    مراجعه گاه و بی گاه ماموران «باندوتدل» به منازل دستگیرشدگان و حفظ فضای دائمی رعب و وحشت برای اعضای خانواده های آنها

-    تخریب حوزه علمیه صاحب الزمان (عج) نارداران تحت پوشش تعریض خیابان برای نوسازی معابر نارداران

-    تعطیلی مساجد نارداران به بهانه تشکیل هیات امنای جدید و ثبت رسمی و صدور مجوز!

-    تشکیل یک هیات امنای متشکل از افراد نصب شده از طرف اداره مسلمانان قفقاز برای زیارتگاه بی بی رحیمه (س) و اعلام اینکه این هیات ، نمایندگانی نیز برای سایر مساجد نارداران نصب خواهد کرد

-    گشایش نمایندگی های وزارت امنیت ملی، پاسگاه پلیس، وزارت حالت های فوق العاده و «بنیاد دانش» ریاست جمهوری آذربایجان در نارداران در یک سال اخیر
 














اقدامات تبلیغاتی- رسانه ای:

-    تبلیغات گسترده تلویزیونی ، مطبوعاتی و اینترنتی برای القای این دروغ آشکار که از پرچم های بیگانه و تصاویر رهبران کشورهای دیگر در تجمع عاشورای 1437 نارداران استفاده شده است

-    ادعای حاکمیت تحجر و واپس گرایی در نارداران

-    تبلیغات گسترده برای زدن انگ "افراط گرایی دینی" به رعایت آداب و سنن شیعی توسط مردم نارداران و بخصوص تبلیغات گسترده برای سیاه نمایی حجاب اسلامی و چادر مشکی زنان و دختران ناردارانی

-    تبلیغات گسترده بی اساس برای القای تبدیل شدن نارداران به مرکز افراط گرایی دینی!

-    تبلیغات گسترده برای تقبیح ادای احترام روحانیون جمهوری آذربایجان به مراجع عالیقدر حوزه علمیه قم

-    سیاه نمایی علیه طلاب آذربایجانی علوم دینی در حوزه علمیه قم

-    تبلیغ ادعای دروغین مسلح بودن ناردارانی ها و تداوم پخش اخبار ساختگی در خصوص باصطلاح کشف سلاح از منازل ناردارانی ها

-    اظهارنظر های یکجانبه مقامات کمیته دولتی امور گروه های دینی و اداره مسلمانان قفقاز و مشاور امور اقوام و ادیان ریاست جمهوری آذربایجان در ارتباط با نارداران و تاکید آن ها بر ضرورت مقابله با آنچه که "افراط گرایی دینی" در نارداران می خوانند.

-    برگزاری دوره های «چندفرهنگ گرایی» و اردوهای تفریحی و آموزشی مشترک برای دانش آموزان نارداران و شهرستان «قبا» و تلاش برای اختلاط میان دانش آموزان ناردارانی که دخترانشان مقید به داشتن حجاب هستند با دختران دانش آموز بی حجابی که از سایر مناطق به این اردوها آورده می شوند.

-    برگزاری مسابقات هنری در وصف «چندفرهنگ گرایی و تساهل دینی» برای دانش آموزان نارداران

-    تبلیغات گسترده در خصوص اختصاص 12 میلیون منات از طرف الهام علی اف برای عمران و آبادانی نارداران ( برغم تخریب خیابان اصلی نارداران و میدان امام حسین(ع) و برچیدن مظاهر شیعی از این خیابان و میدان، تغییر اساسی در ساختار شهری و زیرساخت های نارداران صورت نگرفت.)



اقدامات سیاسی – دیپلماتیک:

-    تلاش سازماندهی شده رسانه های باکو برای سوق دادن دستگاه دیپلماسی کشور به عدم موضع گیری قاطع در قبال سرکوب شیعیان در نارداران

-    مانور گسترده رسانه ها و مقامات دولتی باکو بر روی بیانیه مطبوعاتی سفارت ایران در باکو مبنی بر بی ارتباط بودن وقایع نارداران با ایران

-    تاسیس کمیسیون امور اتحادیه های اجتماعی و گروه های دینی در مجلس ملی جمهوری آذربایجان و تمرکز این کمیسیون بر موضوع نارداران و مسدود کردن راه های تنفسی این مرکزیت شیعه در جمهوری آذربایجان

-    سفر نمایشی الهام علی اف به نارداران و تاکید وی بر اینکه هر شهروند ناردارانی باید «وطن پرست» و وفادار به اصل «دولتگرایی» جمهوری آذربایجان باشد

-    اعزام هیات مشترک کمیته دولتی امور گروه های دینی و اداره مسلمانان قفقاز و مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و ادیان به زیارتگاه بی بی رحیمه (س) نارداران در آستانه محرم و تاکید بر اینکه تمامی مجالس عزاداری محرم باید در چارچوب قوانین (ممنوعیت تجمع در خارج از مساجد) انجام شود
 


در کنار این اقدامات ویژه که برای جلوگیری از تشکیل تجمع عاشورایی در نارداران انجام شده بود، دولت لائیک جمهوری آذربایجان در طرحی گسترده برای کل کشور نیز اعلام کرد هرگونه تجمعی در خارج از مساجد و حرکت دسته های عزاداری ممنوع و غیرقانونی است و به تشکیل دهندگان و شرکت کنندگان آن به شدت برخورد و مجازات شدید اعمال خواهد شد. در این راستا فعالان مراسم های عزاداری به مراکز پلیس احضار و بشدت مرعوب شدند.
 
همچنین در طول دهه اول محرم، ورود به نارداران برای غیراهالی و زایران ممنوع شد و ورود و خروج اهالی نیز با کنترل کارت های هویت امکان پذیربود. به این ترتیب، برای نخستین بار در طول تاریخ نارداران، از تجمع عظیم عاشورایی که حتی رژیم کمونیستی نیز نتوانسته بود از آن ممانعت کند، جلوگیری شد و عاملان وابسته به صهیونیسم موفق شدند سیاست خود را علیه نارداران در ظاهر به نتیجه برسانند. گرچه ثمره این سیاست باکو آن شد که مردمی که نتوانستند در اطراف حرم بی بی رحیمه (س) برای عزای امام حسین (ع) جمع شوند، خود را  به مسجد مشهدی داداش در مرکز باکو یا به  مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) در روستای «ینی گونشلی» در حومه باکو رساندند و تجمعاتی در اطراف این مساجد شکل گرفت که قطعا مایه نگرانی و ناراحتی لائیک ها و آتئیست های نوین حاکم در  باکو شده است و احتمالا مردم جمهوری آذربایجان ، در آینده شاهد توطئه های جدید از سوی آنها خواهند بود.

 


اما، به هر حال، به اصطلاح «نمایش عضله» باکو در جلوگیری از تجمع عاشورایی نارداران، به خودی خود پدیده جدیدی است که در تحلیل اوضاع جمهوری آذربایجان نیازمند تأمل است. این اتفاق، موضوع عبرت آمیز برای اشخاص و مراکزی محسوب می شود که سالها دیدگاه های خوشبیانه و ساده لوحانه در خصوص رویکردهای باکو داشته و دارند.
 
بویژه که جلوگیری از تجمع عاشورایی در نارداران و بطور کلی سیاست محو و نابودی فرهنگ عاشورایی در جمهوری آذربایجان در شرایطی است که نگاهی به اخبار و تحولات یک سال اخیر جمهوری آذربایجان که بطور تأمل برانگیزی «سال چندفرهنگ گرایی» نیز نامیده شده است، نشان می دهد که در این سال «فعالیت های فکری – فرهنگی» صهیونیسم در این جمهوری چندین برابر شده است.  
 


در تمامی ماه های این سال ، هیات هایی از سازمان های صهیونیستی آمریکا و رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان سفر  کرده و با حضور نمادین در روستای یهودی نشین «قیرمیزی قصبه»، از شرایط فوق العاده ای که در این روستا و سرسار جمهوری آذربایجان برای یهودیان جهت حفظ ظواهر و نمادهای یهودی و توسعه آن فراهم شده است، تقدیر کرده اند .
 
اعلام «قیرمیزی قصبه » به عنوان مایه افتخار جمهوری آذربایجان و اعلام «نارداران» به عنوان مرکز افراط گرایی و تحجر و تروریسم، از مهمترین واقعیت های تلخ «سال چندفرهنگ گرایی» در جمهوری آذربایجان است که در مقطع منتهی به عاشورا نیز این سیاست تکمیل شده و برای نخستین بار در تاریخ، از تجمع عظیم عاشورایی در نارداران جلوگیری شده است.
 
این سیاست چه نتایجی در سال های آتی به بار خواهد آورد؟ در تلاش برای یافتن پاسخ این سوال، باید توجه داشت که یکی از عوامل مهم فروپاشی شوروی، مقابله آن با خدا و مظاهر الهی و تلاش برای جایگزینی آن با الحاد و کفر و افتخار به مظاهر کمونیستی بود. گرچه این رژیم نیز ابتدا با مشت آهنین و مغزشویی توانست پایه های اقتدار خود را محکم کند و سالها نیز بر همین پایه ها حکم راند، اما نهایتا با فروپاشی آن، اعتقادات مذهبی پاک مردم به سرعت جوانه زد و از زیر آوارهای رژیم کمونیستی سربرآورد. اما، این را نیز نباید از نظر دور داشت که در طول هفتاد سال حاکمیت کمونیست ها، ظلم های فراوانی بر علما، روحانیون و مردم جمهوری آذربایجان روا داشته شد و انتظار می رود کشورها، سازمان ها ، محافل و مراکز شیعی و مسلمانان و آزادیخواهان جهان با واکنش مناسب ، مانع تکرار نسخه صهیونیستی تجریه تلخ دوران کمونیستی برای مردم جمهوری آذربایجان شوند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.