سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

طعم و مزه خوش غذای سنتی کرمانی در ایام محرم

آبگوشت در کرمان ویژگی های خاصی دارد که در هیچ کجای ایران چنین غذای کامل و ویژه ای پخته نمی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ وقتی صحبت از غذای ایرانی می شود نام آبگوشت در ردیف اول غذاهایی است که به ذهن هرکس می رسد.

تدارک غذایی در خور مراسم عزای حسینی در کرمان باعث پررنگ شدن حضور آبگوشت "متنجنه " برسفره هیئتهای عزادار حسین (ع) شده است.

کرمانی ها  آبگوشت ویژه ای دارند به نام "متنجنه " که با گوشت و مغز گردو، برگه زردآلوترش، به، لیمو، سیب زمینی، شنبلیله و دیگر ادویه های کرمانی پخته می شود. 
 
مژگان خطیبی کارشناس تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان می گوید: آبگوشت کرمانی یا متنجنه غذایی لذیذ و خوشمزه است که اگر در آن چربی زیادی استفاده نشود از هر جهت غذایی سالم و کامل است که تمام ارزشهای تغذیه ای را در خود دارد.

وی وجود موادی چون حبوبات و گوشت را تامین کننده آهن قابل جذب در بدن دانست و بیان داشت: برگه هایی چون زردآلو یا هلو و... که در این غذا استفاده می شوند منبع خوبی از فیبر غذایی هستند، سیب زمینی سرشار از نشاسته و گوشت آن منبع پروتئین است که می توانند در ترکیب باهم غذایی سالم و پرانرژی را ایجاد کنند.

وی گفت: سبزی های استفاده شده در این غذا مملو از ریز مغذی هایی هستند که فولیک اسید خوبی در خود دارند و هرچه تازه تر باشند ارزش غذایی بالاتری دارند.

 خطیبی افزود: با توجه به اینکه در کنار این غذا از نان به عنوان یکی از منابع فیبر غذایی استفاده می شود از لحاظ ارزش غذایی بر بسیاری غذاهای خاص محرم نظیر چلوخورشت ها ترجیح داده می شود.

مریم گواشیری کارشناس مردم شناسی میراث فرهنگی کرمان گفت: آبگوشت متنجنه یا امام حسینی از روزگاران قدیم به عنوان نذر برای شفای مریضها به ویژه در ایام تاسوعا و عاشورا پخته می شده است  یا به عنوان غذای اصلی مراسم ختم و دیگر مراسم  مطرح بوده است.

گفتنی است پخت آبگوشت در دیگ های بزرگ مسی که کار دست مسگران کرمانی است نمادی دیگر از حفظ اصالتهای گذشته دیار کریمان است.

انتهای پیام/س


برچسب ها: کرمان ، آبگوشت ، پختن ، محرم ، غذا ، سلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.