سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

نمایش نگاره‌های عاشورايی در موزه آستان قدس رضوی

چهار نگاره منحصر به فرد استاد فرشچيان با موضوع عاشورا با نام «عصر عاشورا»، «هديه عشق»، «پرچمدار حق» و «شام غریبان» در موزه آستان قدس رضویدر معرض دید عموم قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مسئول گنجینه قرآن و نفایس این سازمان گفت: در تالار استاد فرشچيان موزه آستان قدس رضوی، آثار ارزشمند اين هنرمند عرصه نگارگری در حال نمايش است که در اين ميان، چار اثر برجسته مورد توجه هنردوستان ايرانی و عاشقان اهل بيت(ع) قرار گرفته است.
محمدرضا ساقی ابتدا از نگاره ماندگار استاد با نام عصر عاشورا ياد کرد و افزود: تابلوی عصر عاشورا برجسته‌ترين اثر نگارگری استاد محمود فرشچيان است که در عاشورايپی سال 1355 شمسی خلق شده است.
 وی با اشاره به نگاره هديه عشق که در سبک نگارگری و با تکنيک اکريلي، روي مقواي ماکت بدون اسيد در سال 1381 شمسی خلق شده است، گفت: در اين اثر، حضرت علی‌اصغر در دستان حضرت سیدالشهداء (ع) به تصوير کشيده شده است، در حالی‌ که تير سه‌شعبه به گلوی کودک شش‌ماهه اصابت کرده است.
مسئول گنجینه قرآن و نفایس این سازمان به سومين اثر استاد فرشچيان با موضوع عاشورا با عنوان پرچمدار حق اشاره کرد و افزود: اين نگاره که با تکنيک اکريليک در ابعاد 71 در 100 بر روی مقوا خلق شده است، شمايلی از حضرت عباس(ع) را در حالی ‌که با حالت زخمی روی اسب بوده و چهره و دستان ايشان ناپيدا است، به تصوير کشيده است.
ساقی از جدیدترین نگاره استاد فرشچیان با عنوان شام غریبان نام برد و گفت: شام غریبان جدیدترین اثر ایشان است که در ادامۀ عصر عاشورا به تصویر کشیده شده و  در این اثر، اسارت و غربت خاندان امام حسین (ع) پس از واقعه عاشورا به تصویر درآمده است.
وی افزود: آثار اهدایی استاد به موزه مرکزی آستان قدس رضوی به 17 نگاره رسید که 16 نگاره، اثر هنری استاد و یک مورد، اثر اجداد ایشان است و استاد در وقف‌نامه‌ای مکتوب تمام این آثار را وقف بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) است.
انتهای پیام// م.م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.