سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیریت ترویج وزارت کشاورزی خواستارشد؛

اختصاص ردیف اعتباری به بخش ترویج کشاورزی

اختصاص ردیف اعتباری جداگانه از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه به تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی لازم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛کاظم خاوازی معاون ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت در دومین نشست هم اندیشی مسئولین سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی درخصوص احیاء دریاچه ارومیه که در سالن جلسات مرکز آموزش شهید باکری سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد ، اظهار کرد: نقش ترویج کشاورزی در احیاء دریاچه ارومیه حیاتی است و می تواند مشارکت جوامع محلی پیرامون دریاچه ارومیه را همراه سازد.

کاظم خاوازی اضافه کرد: مراکز جهاد کشاورزی بارقه‌های امید در عرصه کشاورزی بوده و وزارت جهاد کشاورزی نگاه ویژه‌ای به توسعه و تجهیز این مراکز دارد.

وی با اشاره به لزوم توسعه و تجهیز مراکز جهاد کشاورزی، پهنه‌بندی و مدیریت دانش به عنوان سه رکن اساسی پیشرفت بیان کرد: اگر بتوانیم دانش فنی و اطلاعات روز کشاورزی را به‌ موقع به بهره‌برداران منتقل کنیم، ترویج و توسعه به ‌سرعت محقق می‌شود که با اجرای طرح پهنه‌بندی می‌توان به نتایج ارزشمندی رسید.

خاوازی با اشاره به وضعیت پهنه‌بندی کشاورزی یادآور شد: شاخص‌های پهنه‌بندی متناسب با شرایط جغرافیایی کشور تنظیم شده و پس از بومی‌سازی آن برای هر منطقه اجرایی می‌شود.

وی تلاش مضاعف مروجان کشاورزی برای جلب حداکثری مشارکتهای مردمی را خواستار شد و ادامه داد: تمامی برنامه های وزارت جهاد کشاورزی طی سالهای اخیر در راستای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و احیای دریاچه ارومیه بوده و بهره‌گيری از ظرفيتهای نظام نوين ترويج با تأكيد بر مروجان مسئول پهنه و تدوين برنامه عملياتی برای هر پهنه با محوريت افزايش بهره وری آب از اقدامات در دست اجرای سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست ، مراکز جهاد کشاورزی را به عنوان آخرین و مهمترین حلقه ارتباطی جهاد کشاورزی با کشاورزان یاد کرد و افزود: فعالیت‌های ترویجی و آموزشی در پیشبرد اهداف بخش کشاورزی نقش بسزایی دارد.

اسمعیل کریم زاده تصریح کرد: طرح پهنه‌بندی کشاورزی با به کارگیری بهینه نیروهای کارشناسی موجود و با هدف افزایش ضریب نفوذ دانش فنی و انتقال یافته های تحقیقاتی کارشناسان در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در سطح روستاهای استان اجرا می شود.

وی خاطر نشان کرد : توسعه اجرای شبکه های نوین آبیاری ، اصلاح الگوی کشت و جایگزین نمودن ارقام کم آب بر، انتقال آب با لوله و اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در پایاب سدها ، تهیه نقشه کاداستر اراضی ، آگاه سازی جوامع محلی و افزایش مشارکت مردمی با استقرار کشاورزی پایدار در جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه از جمله مصوبات و برنامه های محوله ستاد احیای دریاچه ارومیه به سازمان جهاد کشاورزی است که با جدیت این برنامه ها از سال 92 تا کنون در دست اجرا و پیگیری است .

کریم زاده با بیان اینکه عدم تامین به موقع اعتبارات عمرانی مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه به بخش کشاورزی و تخصیص اعتبارات مناسب به بخش تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی از مهمترین چالشهای موجود بخش کشاورزی استان است ، ادامه داد: آموزش کشاورزان با برنامه های مختلف در مورد نحوه مدیریت آب کشاورزی در وضعیت کنونی منابع آبی و به تبع آن رعایت حق آبه دریاچه ارومیه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که پانل تخصصی نیز بعد از پایان دومین نشست اعضای سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی در خصوص دریاچه ارومیه برگزار شد .

بازدید از مراکز پایلوت نظام نوین ترویج کشاورزی و روند اجرایی پروژه های احیای دریاچه ارومیه در اراضی کشاورزی شهرستان های مهاباد و نقده و شرکت در جلسه تلفیق برنامه از دیگر برنامه های سفر دو روزه کاظم خاوازی معاون ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ، فروغ السادات بنی هاشم مشاور وزیر و مدیر کل دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهادکشاورزی به همراه جمعی از کارشناسان ارشد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی به استان آذربایجان غربی است .

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.