سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز شعر آیینی در زندگی افراد حضور پر رنگ‌تری دارد

شعر آیینی در زندگی امروز مردم به نسبت گذشته حضور پر رنگ‌تری داشته و علت آن را می‌توان وجود تکنولوژی، رسانه و فضای مجازی دانست.

وحید قاسمی شاعر و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پیرامون مقایسه شعر آیینی در گذشته و امروز گفت: قطع به یقین پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد شاعران آیینی بیشتر از گذشته شده و امروز طیف وسیع تری از شاعران به این گونه شعری می پردازند.  
 
وی افزود: در حقیقت شعر آیینی در زندگی امروز مردم به نسبت گذشته حضور پر رنگ‌تری داشته و علت آن را هم می‌توان وجود تکنولوژی، رسانه و فضای مجازی دانست. در حالی که در گذشته به این شکل نبوده و شعر را یا باید در کتابی می‌یافتند و یا در منبرها می شنیدند اما امروز دسترسی مردم به شعر آیینی و هر شعر دیگری بسیار راحت تر از گذشته شده است.
 
این شاعر و پژوهشگر در ادامه اظهار داشت: همچنین در شعر آیینی امروز یکسری اِلِمان‌ها وجود دارد که در گذشته کمتر به آن پرداخته می شد. مثلا اِلِمان عاطفه که در شعر امروز موجب جذب مخاطب شده و در عین حال دچار آسیب هایی هم در شعر آیینی شده است.

وی افزود: ما الان مشاهده می‌کنیم که در بعضی از شعرهای آیینی به دلیل پر رنگ شدن اِلِمان عاطفه و احساس، شاعر آنقدر به  خیمه امام یا آستان مقدس حضرات معصومین علیهم السلام نزدیک شده که متاسفانه در بعضی موارد، شعر آیینی ما به یک درد و دل عاشقانه تنزل پیدا کرده و این در حالی است که چنین چیزی در شعر گذشته و زبان فاخر آن دیده نمی شود و می توان آن را آسیبی جدی برای شعر امروز به شمار آورد.
 
قاسمی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: جایگاه شعر آیینی بیشتر به این شکل است که با فرا رسیدن ایامی چون محرم، فاطمیه و یا ماه مبارک رمضان رسانه و خبرگزاری ها تصمیم به انتشار مقاله، مصاحبه و... گرفته که مناسب این ایام باشد. در حقیقت می توان گفت شعر و ادبیات آیینی در زندگی روزمره مردم به طور مداوم سیال و جاری نیست.

مثلا مشاهده می شود که افراد در شبکه های اجتماعی روز جمعه را بیشتر به شعر و دل نوشته هایی در حوزه انتظار اختصاص می دهند اما پرسشی که ایجاد می شود،‌ این است که  آیا مفهوم انتظار تنها در روز جمعه خلاصه می شود و آیا ما نباید در تمام روزهای هفته و لحظه لحظه زندگی خود در انتظار منجی باشیم؟ این‌ها همه یا در حوزه اعتقادی مخاطب است و یا در حوزه مضمون آفرینی است که شاعر باید انجام دهد تا سطح آگاهی مخاطب را بالا ببرد.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.