سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

رونمایی از ثبت مرثیه واویلای روستای مندگناباد

در راستای رونمایی از آیین های عاشورایی ثبت شده شهرستان گناباد از مرثیه واویلای در حسینه اعظم روستای مند این شهرستان رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد در این مراسم گفت: آثار ناملموس میراث فرهنگی شامل آداب و رسوم و آئین های مذهبی می باشد که ثبت ملی این آثار تاثیرات روحی و روانی فراوانی در جامعه دارد.

علیرضا شناسایی افزود: در کنار ثبت ملی مرثیه واویلا اداره میراث فرهنگی گناباد در نظر دارد در روستای مند به عنوان روستای هدف در صنایع دستی اقدام به ایجاد بازارچه فروش صنایع دستی در این روستا نماید.

وی گفت: یکی از اهداف ثبت ملی آئین های مذهبی جلوگیری از انتشار خرافات می باشد.

فرماندار گناباد هم در ادامه این مراسم گفت: واقعه عاشورا دارای دو بعد می باشد اول جنبه حماسی و تاثیرگذاری این واقعه بر زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور که سبب موقعیت کنونی تشیع در جهان شده است و دوم آثار فرهنگی تولید شده برای حفظ و زنده نگه داشتن این واقعه که آئین واویلای مند در همین راستا از دیرباز در روستای مند مورد توجه قرار گرفته است.

مرثیه واویلای مند با قدمت بیش از 100 سال در دهه اول محرم صبح، ظهر و شب در مساجد و حسینیه های روستای مند برگزار می شود و در این مرسام معنوی افراد به صورت یک حلقه نشسته و یک نفر به عنوان اجراکننده اشعاری در خصوص واقعه عاشورا از سروده های مولانا محتشم کاشانی، عبدالجواد خراسانی و عباس حسینی جوهری قرائت می کند و هرشعری که خوانده می شود مستمعین پایان آن را می خوانند.

این آئین مذهبی در روستای مند توسط کربلایی ابراهیم آقا محمد ایجاد شود و 10 فنجان از قنات خدا آفرید این روستا وقف برگزاری مرثیه واویلا شد.

علی رغم اینکه در زمان پهلوی با برگزاری این مرثیه از سوی حکام به شدت مقابله می شد اما در طول 7 سال این مرثیه تنها شب ها و به صورت مخفیانه در منازل برگزار می شد و در زمان کشف حجاب رضاخانی محتوای این مرثیه خوانی به موضوع اهمیت حجاب و عفاف سوق داده شده بود.

انتهای پیام//ح.ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.