سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاوروف: تروریست‌ها از آتش‌بس برای تجدید قوا و دریافت سلاح استقبال کرده بودند

وزیر خارجه روسیه با اشاره به نتایج تجسسی نظامیان روس گفت: پیش از برقراری آتش بس در حلب، تروریست ها از اینکه اقدامات جنگی علیه آنها متوقف می شود ، به شدت ابراز خوشحالی می کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، لاوروف با اشاره به بی ثمر ماندن تلاش های روسیه و آمریکا در مورد مساله سوریه گفت: بر این باوریم که با توجه به این وضعیت باید اقدام های فوری انجام داد.

وزیر خارجه روسیه در گفت و گو با شبکه اول تلویزیون روسیه افزود: آماده مشارکت در چارچوب شورای امنیت هستیم و این دیدگاه را به اعضای شورا اعلام کردیم، اما اینکه صرفا قطعنامه ای را تصویب کنیم چنین رویکردی را نمی پذیریم. به هیچوجه نباید از اصول و ساز و کار توافق شده با طرف آمریکایی و تصمیم های گروه حامیان سوریه و اعضای جامعه جهانی عدول کرده و آنها را از دست دهیم. 

وی افزود: این اصول و توافق ها حاصل ماهها تلاش و کارکرد سنجیده مقام های نظامی، تجسسی و دیپلمات ها است.

لاوروف ادامه داد: بر این باورم که کنار گذاشتن همه دستاوردها و روی آوردن به متن (قطعنامه ای) مملو از احساسات که در آن درخواست همدردی با ساکنان حلب می شود و بدون هر گونه تدبیری در برگیرنده خواسته پایان دادن به اقدام های نظامی خواهد بود و جبهه النصره از آن استفاده می کند، اشتباه بزرگ است. 

وی همچنین با اشاره به نتایج تجسسی نظامیان روس در مورد مکالمات مخابراتی اعضای گروههای تروریستی در سوریه گفت: پیش از برقراری آتش بس در حلب، تروریست ها از اینکه اقدامات جنگی علیه آنها متوقف می شود و آمریکا این فرصت را از روسیه می گیرد، به شدت ابراز خوشحالی می کردند. 

وی افزود: تروریست ها می گفتند که آتش بس فرصت بسیار مهمی برای تجدید قوا و دریافت سلاح و مهمات بیشتر فراهم می کند که برای آنها بسیار سودمند است.

وزیر خارجه روسیه گفت: به همین دلیل بدون جدا کردن گروه های معارض از تروریست ها هر گونه تصمیم شورای امنیت بی معنی و بدون فایده خواهد بود.

وی ادامه داد: کسانی که مانع پیشبرد گفت و گوهای سیاسی سوریه می شوند، باید این اقدام های خود را متوقف کنند و این مورد را آشکارا به شرکای فرانسوی اعلام کردیم.

لاوروف گفت: در مورد ارسال کمک های انسانی به روسیه هم باید تاکید کنم جز آنچه که با آمریکا به توافق رسیده ایم و جاده کاستلو را بگشاییم راه دیگری نمی بینیم. 

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی، امکان خروج تروریست های محاصره شده از شرق حلب را ممکن دانست و اظهار کرد: پیش از این هم تروریست ها همراه خانواده های خود از دو منطقه سوریه خارج شدند.

وی ادامه داد: با مشارکت دولت سوریه، تروریست ها با خانواده های خود بدون جنگ از مناطق تحت کنترل خارج شده و این امر باعث شد که از خرابی مناطق جلوگیری شود.

لاوروف گفت: اطمینان دارم این راه حل را در مورد حلب هم می توان بکار بست تا تروریست ها بدون جنگ این منطقه را ترک کنند.

آمریکا از اسفندماه سال گذشته به ویژه در چارچوب توافق 19 شهریور ماه با روسیه در ژنو متعهد به جدا کردن گروههای مسلح موسوم به معارضان تحت الحمایه واشینگتن از تروریست ها به ویژه جبهه النصره، مبارزه مشترک با گروههای تروریستی، همکاری در کمک رسانی به ساکنان حلب و تسهیل در روند مذاکرات حل سیاسی بحران سوریه شده، ولی اقدامی انجام نداد و همه توافق ها را معلق کرد. 


انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.