سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایلام؛

اجازه دهید قانون ملاک عمل باشد

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور بیانیه ای در خصوص حواشی پیش آمده سی امین جشنواره تئاتر استان واکنش نشان داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ متن بیانیه به شرح ذیل است:  
اجازه دهید قانون ملاک عمل باشد
سی امین جشنواره تئاتر استان که هشتم تا 10 مهر ماه امسال در محل سالن آمفی تئاتر امور تربیتی آموزش و پرورش برگزار شد با تمام نقاط ضعف و قوت خود، توجه جدی اداره کل به رشد و اعتلای هنر تئاتر که رهبر معظم انقلاب از آن بعنوان منبر بلکه فراتر از منبر یاد می کنند را نشان می دهد.
اجرای این جشنواره براساس شیوه نامه اداره کل هنرهای نمایشی کشور به انجمن هنرهای نمایشی شعبه استان ایلام و هنرمندان این حوزه واگذار شد و در تمام مراحل بر مبنای ساز و کارهای قانونی، نظارت لازم بر آن صورت گرفته است.
شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و صدور پروانه استان که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است در مرحله انتخاب و بازبینی آثار بر نمایش های ارایه شده در جشنواره نظارت داشته است.
این شورا و همچنین هیات فنی انتخاب آثار با دقت و وسواس کافی از بین 12 اثر نمایشی، پنج اثر را بصورت مستقیم و یک اثر را بصورت مشروط حائز حضور در مرحله رقابتی جشنواره تشخیص داد.
نمایش سزار گئودیابث بعنوان اثر مشروط، از سوی شورا مکلف به اصلاح چند مورد محتوایی شد که در بازبینی مجدد مورد اصلاح یا حذف قرار گرفتند.
در مرحله داوری که گروه ها با هم به رقابت پرداختند نمایش یاد شده به روی صحنه رفت و پس از آن، اظهار نظرها در خصوص عدم توجه به نظر شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و صدور پروانه آغاز شد که بلافاصله تصویر اثر در اختیار اعضای شورا قرار گرفت تا پس از بازبینی، مصادیق مغایرت آنچه اجرا شده با آنچه مورد تایید شورا قرار گرفته مشخص شود.
همزمان با داوران جشنواره مذاکره لازم صورت گرفت که نظر قطعی آنان اعلام نتایج داوری و پیگیری نظرات شورا قبل از معرفی اثر به جشنواره تئاتر فجر بود.
شورا بر اساس ضوابط قانونی به وظیفه خود عمل کرده و اثر مذکور می بایست تمام موارد ابلاغ شده در بازبینی های مکرر را رعایت کند در غیر اینصورت نه تنها به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی نخواهد شد بلکه مجوز اجرای عمومی نیز دریافت نخواهد کرد ضمن اینکه آثار راه یافته به فجر، توسط هیات انتخاب آثار به صورت مستقل مورد بررسی و بازبینی قرار خواهند گرفت.
از این رو، با وجود قوانین شفاف و روشن که مراحل مختلف جشنواره بر اساس آن طرح ریزی و اجرا شده است انتشار تصاویر آثار نمایشی آن هم به صورت گزینشی و بدون اجازه صاحب اثر، توسط برخی رسانه ها، نه تنها ضرورتی نداشته بلکه خلاف قانون و منشور اخلاقی رسانه ها است.
لازم به یادآوری ا ست که فضای آرام و سالم فرهنگی استان ایلام تنها در سایه تعامل و تمسک به قانون تداوم خواهد یافت و ایراد اتهامات متعدد به مجریان و تخریب دستگاه های فرهنگی نظام از سوی برخی رسانه های هنجار شکن، نه تنها مستوجب پیگرد قضایی است بلکه از جنبه عمومی آن مستلزم ورود مدعی العموم خواهد بود. انتهای پیام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.