سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلوداریان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

«مطالعه» دیباچه ورود به شعر آیینی است

اهمیت مطالعه با گفتن این جمله که «دیباچه ورود به شعر آیینی مطالعه است»، به خوبی مشخص می شود.

سارا جلوداریان، شاعر و ترانه‌سرا در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه مطالعه همیشه، همیشه و همیشه جزو توصیه‌های  علما، اندیشمندان و پیشکسوتان به افراد بوده است، گفت: مطالعه جزو جدا نشدنی شاعر و هنرمند است. این مطالعه دائمی و مستمر به غنای ادبی، ذهنی و فکری و جوشش های عاطفی شاعر کمک می‌کند. اهمیت این مسئله با گفتن این جمله که دیباچه ورود به شعر آیینی مطالعه است، به خوبی مشخص می شود.

وی افزود: کتاب‌های زیادی در زمینه عاشورا وجود دارد. کتاب‌هایی که در گام نخست به شاعران نوقلم توصیه می‌شود و کلیدی هستند، «لهوف» اثر «سید بن طاووس» است. تمام مقاتل در این کتاب وجود دارد و می‌تواند مورد استناد افراد واقع شود. شاعران نوقلم نیز می‌توانند به این کتاب برای سرودن اشعار آیینی استناد کنند.

این شاعر با اشاره به کتاب‌های علمی‌تر و امروزی‌تر در زمینه عاشورا بیان کرد: کتاب «فرهنگ عاشورا» اثر «جواد محدثی» کتاب مستند و بسیار خوبی است. وقایع عاشورا، شخصیت ها و حتی اصطلاحاتی که در واقعه عاشورا به نحوی با آن مواجه می‌شویم، در این کتاب دیده می شود و به آن باید رجوع شود. برای آنکه شعر شاعران آیینی پر و بال بهتری بگیرد، به طور حتم باید اشعار کهن را مطالعه کنیم. این اشعار قرن‌ها ورد زبان مردم بوده است. از معاصرین نیز آثار «عمان سامانی» و کتاب «من می گویم شما بگریید» اثر «علیرضا قزوه» را برای مطالعه به شاعران نوقلم آیینی توصیه می کنم.

جلوداریان ادامه داد: کتابی با نام «این حسین کیست» اثر «محمد جواد غفورزاده» را نیز به شاعران نوقلم آیینی برای مطالعه توصیه می‌کنم. این کتاب بسیار پر مغز و نغز است. در بین شاعران جوانتر نیز آثار عاشورایی دیده می شود. 


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.