سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

مشکلات شهرکهای صنعتی آبادان

شهرکهای صنعتی آبادان از مشکلات عدیده ای رنج میبرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ جهان امروز همواره با تغییرات عدیده ای در بخش تکنولوژی و صنعتی روبرو است به طوری که دولتمردان کشورهای ممتاز و بزرگ صنعتی و پیرامونی سعی دارند برای رسیدن به آخرین متدهای روز در بخش صنعت و تکنولوژی از یکدیگر پیشه بگیرند و در این راه علاوه بر حضور در عرصه جهانی به عنوان یک قدرت مرکزی سطح اشتغال و کیفیت زندگی شهروندانشان را تغییر داده و ذخیره ملی کشورشان را افزایش دهند.

در این میان ساخت و توسعه شهرک های صنعتی در اطراف و نزدیک شهرها برای رسیدن به مقاصد بالا و البته جذب سرمایه گذار از اهمیت بالایی برخوردار است.

این حقیقت را باید پذیرفت که متاسفانه کشور ما در توسعه و رسیدگی به شهرک های صنعتی چندان موفق نبوده است و این موضوع را می توان در شهرهایی مانند آبادان و خرمشهر به وضوح مشاهده کرد.

شهرستان آبادان دارای چهار شهرک صنعتی است که بزرگترین و اولین آنها شهرک شماره یک با وسعت 570 هکتار در پنج کیلومتری جاده اهواز آبادان است که هنوز هیچ یک از آنها به حد مطلوب نرسیده است.

روشنایی معابر شهرک صنعتی آبادان، تصفیه خانه فاضلاب شهرک با وجود فعال بودن همچنان در بخش لایروبی و فضای سبز با مشکل مواجه است که این کمبودها در بخش خدمات ابتدایی نشان از بی توجهی به شهرهک صنعتی آبادان دارد.


رضا صلبوخی مدیر وقت شهرک های صنعتی آبادان در سال 93 عمده فعالیت شهرک صنعتی این شهرستان را شامل فروش زمین در خود شهرک دانست و گفت: بیش از 70 درصد درآمد شهرک صنعتی شماره یک از فروش زمین خود شهرک که قرار داد آن با استان بسته می ‌شود به دست می آید و باعث تاسف است که از 81 شرکت فقط 40 شرکت فعال هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان در خصوص ایجاد اشتغال در بین جوانان استان و نقش شهرک های صنعتی گفت: از مهمترین وظایف دولت ها در بخش حاکمیتی اقتصاد، ایجاد زیرساخت و توسعه در بخش صنعت به عنوان موتور محرک اقتصاد است و شرکت شهرک های صنعتی با هدف ایجاد و توسعه زیر ساخت های اقتصادی در بخش صنعت و استقرار صنایع کوچک به منظور افزایش خدمات رسانی و حمایت از واحدهای صنعتی تاسیس شده است.

اخلاق محمدیان ادامه داد: شرکت شهرک های صنعتی یک شرکت مادر تخصصی است و ایجاد و توسعه صنایع کوچک را تسهیل می کند تا علاوه بر کارآفرینی و افزایش بهره وری، رقابت پذیری صنایع را در بازارهای داخل و خارج فراهم کند.

وی افزود: خوزستان 70 شهرک و ناحیه صنعتی دارد که در 51 شهرک امکان  واگذاری زمین به متقاضیان وجود دارد.

محمدیان ادامه داد: دولت برای توانمندسازی صنایع کوچک با برگزاری تورهای صنعتی، حمایت از واحدهای صنعتی در نمایشگاه ها، ایجاد مراکز و مجتمع های فناوری و برگزاری دوره های آموزشی برای ارتقای سطح دانش مدیران آمادگی دارد.

وی همچنین راه حل ایجاد اشتغال برای متقاضیان جویای کار را در ایجاد شبکه های کارآفرینی دانست و گفت: جوانان به ویژه دانش آموختگان دانشگاه ها باید با ایجاد شبکه های کارآفرینی در قالب تعاونی و بنگاه های اقتصادی کوچک به فعالیت بپردازند.

اما آنچه در این میان نباید از دید کارشناسان و سرمایه گذران دور بماند چگونگی دادن تسهیلات به جوانان و گسترش بازده شهرک های صنعتی به عنوان قطب ایجاد اشتغال در بین جوانان شهرهایی مانند آبادان و خرمشهر است.

کلگ زنی پروژه های عمرانی مانند پروژه "تولید آنتی اکسیدان های پلیمر و مواد ضد خوردگی" با همکاری شرکت دانش بنیان دهکده فناوری نکو اروند در زمینی به مساحت ۳۲ هزار متر مربع در شهرک صنعتی آبادان از جمله پروژه هایی است که در سال 95 برای ایجاد فعالیت و اشتغال جوانان در این شهرک اجرایی شده است.

فرماندار ویژه آبادان در خصوص این پروژه گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این پروژه ۳۰۰ میلیارد دلار است.

عزیز الله شهبازی ادامه داد: این کارخانه به تولید مواد شیمایی می پردازد که آنتی اکسیدان پلیمر و ماده ضد خورندگی محصولات تولیدی این کارخانه را تشکیل خواهند داد.

پروژه هایی از این قبیل برای رونق و آبادانی این شهرک صنعتی بسیار در شهرهای آبادان و خرمشهر احساس می شود و نزدیکی این شهرها به کشور عراق و نیازهای متنوع بازار این کشور برای واردات محصولات عدیده صنعتی و غیرصنعتی می تواند زنگ خطری برای مسئولان شهرستان باشد تا هرچه سریع تر در راه رونق شهرک های صنعتی گام بردارند.

از طرفی بی‌توجهی شرکت ‌ها و اداراهای دولتی شهر آبادان در خرید اقلام مصرفی مورد نیاز خود از واحدهای تولیدی واقع در شهرک ‌های صنعتی آبادان از دیگر کمبودهایی است که مسئولان چندان به آن توجه ندارند.

با وجود تاکیدات فراوان استاندار خوزستان و فرماندار ویژه شهرستان مبنی بر الزام شرکت‌ ها و ادارها بر خرید اقلام مصرفی مورد نیاز خود از واحدهای تولیدی درون منطقه ‌ای و استانی متاسفانه این کار در شهرستان آبادان به درستی انجام نمی ‌شود و قریب به اتفاق ملزومات از خارج استان تامین می ‌شود.

یکی از متخصیصن صنعتی شاغل در شهرک صنعتی آبادان در این خصوص گفت: متاسفانه شرکت‌هایی همچون پالایشگاه، پتروشیمی، ایرانول، پاسارگاد، نیروگاه گازی به بهانه تخصصی بودن قطعات مورد نیاز واحدهای خود مبادرت به خرید آنها از خارج شهرستان و استان می کنند در حالی که من به اطمینان می توانم بگویم بسیاری از این قطعات توسط واحد قطعه سازی در شهرک صنعتی آبادان ساخته می شود و می توان با کیفیت مطلوب آن را به دست متقاضیان رساند.

احمد ادامه داد: عدم توجه به واحدهای تولیدی موجود در شهرک‌های صنعتی آبادان برای تامین اقلام مورد نیاز، رکود و رشد بیکاری را به دنبال خواهد داشت.

با وجود اینکه شهرک صنعتی شماره یک آبادان از جمله صادر کنندگان محصولات با کیفیت به خاورمیانه است، اما هنوز از کمبودها و نواقص بی‌شماری رنج ‌می‌برد.

مدیران اجرایی شهرستان باید در کنار توجه به استفاده از محصولات و تولیدات شهرک صنعتی و حمایت در همه زمینه‌های مرتبط با این شهرک مردم و رسانه ها را برای استفاده از محصولات داخلی تشویق کرده و راه را برای ایجاد اشتغال بیشتر در شهرستان هموار کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.