سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

30 درصد مدارس کشور نیازمند بازسازی، تخریب و تعمیر است

شرایط مدارس مناطق محروم در آغاز سال تحصیلی امشب با حضور مسئولان مربوطه در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "نوروزی" مدیر عامل بنیاد برکت، "زاهدی" رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و "رئیسی" رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور امشب 4 مهر در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی مدارس مناطق محروم در آغاز سال تحصیلی پرداختند.

زاهدی با اشاره به اینکه، در کل کشور 120 هزار کلاس درس نیاز به  بازسازی، تخریب و تعمیر دارد گفت : دستگاه های که متولی آمار هستند باید نرخ رشد جمعیت را در مناطق محروم تخمین بزنند تا بتوانیم نسبت به آینده برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.

30 درصد مدارس کشور نیازمند بازسازی، تخریب و تعمیر است

نوروزی مدیر عامل بنیاد برکت با اشاره به اینکه، امروز در بنیاد برکت 200 مدرسه با 1300 کلاس درس افتتاح شد گفت: حدود 107 هزار مدرسه در کشور موجود است که30 درصد آنها نیازمند نوسازی، تخریب و تعمیر است.

وی با اشاره به اینکه، بخشی از فعالیت های بنیاد به تخریب و نوسازی مدارس برمی گردد ادامه داد: هزينه یک کلاس استاندارد حدود 100 میلیون تومان است و این امر نیاز به بودجه سنگین و برنامه ریزی بلند مدت دارد.

رئیسی رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور طی گفتگوی زنده تلفنی اظهار داشت: 10 درصد مدارس کشور به صورت دو نوبته اداره می شود و از سوی دیگر، 530 هزار کلاس درس در اختیار دانش آموزان بخش دولتی است.

وی با اشاره به اینکه، سال گذشته همه کلاس های کپری در سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و جنوب استان کرمان جمع آوری شد گفت: هزار و سیصد و پنجاه کلاس خشتی و گلی در کشور شناسایی شده که 50 درصد آن در سیستان و بلوچستان بود.

تخصیص هزار و ششصد میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی مدارس مناطق محروم در کشور

رییسی در خصوص میزان تخصیص بودجه سالانه کشور برای بازسازی مدارس در مناطق محروم نیز اظهار داشت: امسال هزار و ششصد میلیارد اعتبار مصوب داریم که نود درصد این اعتبار صرف ایمنی مدارس می شود و به شکل مشخص برای تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس هفتصد میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده  است. 

وی با بیان اینکه به شکل ویژه برای استان سیستان و بلوچستان، یکصد و هفتاد میلیارد اعتبار مصوب شده است، اضافه کرد: برای استاندارد سازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس حدود چهارصد و هشتاد میلیارد تومان اعتبار  و بیش از یکصد و هفتاد میلیارد تومان نیز برای کمک به پروژه های مشارکتی و خیرین در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: متاسفانه به علت شرایط اقتصادی کشور به جزء اعتباری که برای استاندارد سازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی در نظر گرفته شده( تا این لحظه ۱۷۰ میلیارد تومان)، اعتبار نقدی از منابع عمومی دولت پرداخت نشده است.

در ادامه بحث زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در بودجه سالانه کشور بودجه ای برای مدارس غیرانتفاعی در نظر گرفته نمی شود، گفت: البته در قانون پیش بینی شده است که  تسهیلاتی برای ساخت این مدارس از طریق بانک ها در نظر گرفته شود که محدودیتی نیز در سقف تسهیلات وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه ششم توسعه اظهار داشت: بر آورد ما در برنامه ششم توسعه  این است که معادل ریالی سه میلیارد دلار در طول این برنامه در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار گیرد تا این سازمان بتواند ۱۲۰ هزار واحد مدرسه ای که نیاز به بازسازی ، مقاوم سازی و تخریب و احداث دارد را ایجاد کند.

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب نوروزی مدیر عامل بنیاد برکت نیز درباره اینکه این بنیاد تاکنون چه میزان مدرسه در مناطق محروم ایجاد کرده است، بیان داشت:  ظرف پنج سال گذشته موفق شدیم ۹۵۰ مدرسه با ۵ هزار واحد کلاس درس را به مرحله قرارداد برسانیم.

وی ادامه داد: از میزان ۹۵۰ مدرسه ای که به آن اشاره شد تا کنون ۷۸۷ مدرسه با چهار هزار و صد کلاس درس با ظرفیت استفاده حدود صد و یک دانش آموز ساخته و تحویل داده شده  و حدود ۱۷۲ مدرسه نیز در حال ساخت است که قصد داریم تا دهه مارک فجر انقلاب اسلامی حدود هزار مدرسه را با بیش از هفت هزار و پانصد کلاس درس به سامان برسانیم.

چهار استان از جهت امکانات آموزشی محرومیت بیشتری دارند

مدیرعامل بنیاد برکت با زبان اینکه چهار استان از جهت امکانات آموزشی محرومیت بیشتری دارند گفت: سیستان و بلوچستان ، هرمزگان، آذربایجان غربی و البرز چهار استانی هستند که محرومیت شان در حوزه امکانات آموزشی نسبت به سایر مناطق بیشتر است که بر این اساس تمرکز بیشتری نسبت به این استان ها وجود دارد.

در پایان این بحث رییسی ريیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ،تامین فضای آموزشی و امکان تحصیل رایگان برای همه دانش آموزان است، اظهار داشت: ما مدارس تک نفره هم در کشور داریم علی رغم اینکه ۵۰ درصد مدارس استان البرز دو نوبته است، ده درصد مدارس کشور به صورت دو نوبته اداره می شود و رسانه فضای آموزشی در روستاها به مراتب بهتر از شهرها و کلان شهرها است.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.