سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهاباد؛

نمایش عروس بوکان در جشنواره سینما حقیقت

فیلم مستند " عروس بوکان " آذر ماه امسال ، در دهمین دوره برگزاری جشنواره سینما حقیقت به نمایش در می آید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، مستند ساز برجسته ایلامی گفت : عروس بوکان مستندی است که زندگی رو به انقراض " میش مرغ " از زیباترین و بزرگترین پرندگان خشکی زی و دشت زی ایران را به تصویر کشیده است.

امیری با بیان اینکه ساخت این مستند حدود پنج سال به طول انجامیده ، گفت : هدف از ساخت این مستند ، نشان دادن چرایی کاهش جمعیت این پرنده و راهکارهای موجود برای رهایی از انقراض این گونه منحصربه فرد است.

این مستندساز ایلامی با بیان اینکه میش مرغ پرنده ای نادر است ، افزود : این پرنده ، زمانی در دشت های سرسبز و سردسیری مناطقی چون همدان ، کردستان ، خراسان ، کرمانشاه ، بناب ، ارومیه و مهاباد پراکنده بود.

امیری یادآور شد : امروزه به علت تخریب زیستگاه ها و شکار بی رویه ، محدوده زندگی و پراکندگی این پرنده تنها به شهرستان بوکان در استان آذربایجان غربی محدود شده است.

وی تأکید کرد : بر اساس آمارها ، امروز تنها 30 تا 40 قطعه از این پرنده نادر باقی مانده و به حیات خود ادامه می دهند که با توجه به شتاب فزاینده تخریب زیستگاه ، ادامه حیات و بقای این پرنده سیر نزولی به خود گرفته است.

امیری گفت : رفتار جفت یابی بی نظیر و جالب میش مرغ نر که تنها در 15 روز نخست فصل بهار قابل مشاهده است برای نخستین بار در این فیلم به تصویر کشیده شده است.

این مستندساز ایلامی تاکنون فیلم های مستند جالبی چون حیات در رگ های سرد ، تنها وش ، درجستجوی پلنگ ایرانی ، زندگی در کسوف و... را ساخته است که نمایش این آثار در جشنواره های داخلی و خارجی عناوین و افتخارات زیادی را برای سازنده آن به همراه داشته است.

دهمین دوره جشنواره بین المللی سینما حقیقت که به نوعی مهمترین رویداد سینمای مستند ایران است ؛ از 14 تا 21 آذر امسال ، در تهران برگزار می شود.

گفتنی است ؛ میش مرغ یك پرنده نادر در جهان است كه هم اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

پناهگاه حیات وحش دشت " سوتاو " در روستای حمامیان بوكان در جنوب آذربایجانغربی به لحاظ وضعیت و شرایط زیستی ، مهمترین زیستگاه پرنده میش مرغ در غرب كشور است.

انتهای پیام/

برچسب ها: نمایش ، عروس ، بوکان ، جشنواره ، سینما
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.