وی ادامه داد: بر همین اساس ما موقعیت کشور را در نقشههای جهانی بازتعریف کردهایم تا ضمن اینکه آسایش افراد جهان را تأمین کنیم بتوانیم سهم کشور خود را از صنعت هوانوردی گسترش دهیم.
شبکههای هوایی کشور بازتعریف میشوند
آخوندی تصریح کرد: بر همین اساس ما درصدد بازبابینی و بازتعریف تمام شبکههای فرودگاهی کشور هستیم، چرا که اکثر فرودگاههای کشور به ویژه فرودگاه امام خمینی به عنوان یک شهر فرودگاهی با اتصال جاده و ریل مستقیما به بنادر متصل میشوند.
وی افزود: بنای ما بر این است که فرودگاه امام خمینی با استفاده از خطوط ریلی و جادهای به منطقه آزاد و ویژه تجاری متصل و به عنوان یک هاب فرودگاهی در منطقه به فعالیت خود ادامه دهد.
مذاکره با شرکتهای معتبر بینالمللی ادامه دارد
وزیر راه و شهرسازی در خصوص تعداد فرودگاههای کشور و ظرفیت فعال آنها گفت: بیش از 60 فرودگاه در کشور فعالیت میکنند اما تنها 80 درصد پرواز در چند فرودگاه انجام میشود که این امر نشاندهنده فعالیت مازاد بر ظرفیت این فرودگاهها است، بنابراین توسعه فرودگاههایی نظیر اصفهان، تبریز، بندرعباس و شیراز در دستور کار قرار گرفته و این فرودگاههای بینالمللی آمادگی جذب سرمایه را نیز دارند.
وی با بیان اینکه هم اکنون توسعه زیرساختهای ناوگان هوایی کشور مورد توجه است تصریح کرد: در همین راستا مذاکرات موفقی با عرضهکنندگان معتبر بینالمللی نظیر بوئینگ، ایرباس و سایر کشورها نظیر ژاپن، ایتالیا و کانادا انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی اذعان داشت: در حال حاضر تنها 12 فروند هواپیما زیر 15 سال در ناوگان هوایی کشور فعالیت میکنند که برآورد ما این است تا افق 1404، 100 فروند برای پروازهای سبک و منطقهای و جمعا 400 فروند برای پروازهای بلند و دوربرد سرمایهگذاری صورت گیرد.
آخوندی گفت:با توسعه این صنعت از زنجیره هتلداری تا زنجیره خدمات و فعالیتهای هواپیمایی و اشتغال بهبود مییابد.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص نحوه انتقال سرمایه گفت: افزون بر سرمایهگذاریهای مستقیم روشهای BOT (ساخت و بهرهبرداری و انتقال) و BLT (ساخت، اجاره و انتقال) نیز در برنامههای سرمایهگذاری وزارت راه و شهرسازی است؛ همچنین بحث ایجاد بنگاههای لیزینگ در امور توسعه فرودگاهها نیز بسیار برای ما مورد اهمیت است.
خرید نهایی هواپیما منوط به اجازه وزارت خزانه داری آمریکا
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ، مبنی بر نتیجه نهایی مذاکره با دو شرکت بوئینگ و ایرباس گفت: مذاکرات با بوئینگ و ایرباس از لحاظ تأمین مالی، تکنیکی و فنی در حال انجام است اما نتیجه نهایی تمامی مذاکرات منوط به اجازه وزارت خزانهداری دولت آمریکا است؛ اجلاسهایی نظیر کاپا میتواند فشارهای بینالمللی را برای صادر کردن هر چه سریعتر این مجوز دو چندان کند.
وی در خصوص حضور کنفرانسی بینالمللی نظیر کاپا بیان داشت: کاپا یک کنفرانس مهم هوانوردی در سطح جهانی است که پس از برجام این دومین باری است در داخل کشور ما برگزار میشود، که این امر نشاندهنده اعتماد مجامع بینالمللی و موفقیت ایران در صنعت هوانوردی است.
آخوندی با اشاره به فضای ایجاد شده در پسابرجام اظهار داشت: با باز شدن درهای بازار بینالمللی و ورود شرکتهای خارجی و معتبر، این موقعیت فراهم تا از تمام ظرفیتهای استفاده نشده در صنعت هوانوردی کشور بهرهمند شویم و سهم خود را در بازارهای جهانی هوانوردی محقق کنیم.
انتهای پیام/