سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آتلانتیک: مبارزه با تروریسم با کارت اعتباری / برآوردی از هزینه‌های نظامی سرسام‌آور آمریکا در خاورمیانه

وبسایت آتلانتیک در مطلبی به ارزیابی هزینه‌های جنگ ادعایی آمریکا با تروریسم پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت آتلانتیک در مطلبی درباره هزینه‌های جنگ ادعایی آمریکا با تروریسم نوشت: براساس مطالعه جدید "موسسه امور عمومی و بین‌المللی واتسون" وابسته به دانشگاه براون، آمریکا از زمان حملات تروریستی 11 سپتامبر حدود 3.2 هزار میلیارد دلار را صرف مقابله با تروریسم در افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه کرده است و اگر سودی که دولت آمریکا تا این لحظه باید بابت پولی که برای تامین مالی این جنگها قرض گرفته است بپردازد را به این مبلغ اضافه کنیم، رقم فوق تقریباً به 3.7 هزار میلیارد دلار افزایش می‌یابد. 

حال اگر هزینه‌های احتمالی سال 2017 و تعهدات مالی دولت آمریکا در قبال سربازانِ جنگ رفته ارتش طی دستکم 4 دهه آینده را نیز به این مبلغ اضافه کنیم، آنگاه مجموع این رقم تقریباً به 4.8 هزار میلیارد دلار می‌رسد. 

آتلانتیک در ادامه نوشت: جنگهای پس از 11 سپتامبر آمریکا نه تنها در زمره طولانی‌ترین جنگهای تاریخ آمریکا قرار دارند؛ بلکه تا همین لحظه آنها روی هم رفته پس از جنگ جهانی دوم گرانترین جنگ تاریخ به شمار می‌روند و جالب آنکه طی 15 سال گذشته هزینه تمامی این جنگها به طور مستقیم یا غیر مستقیم از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی پرداخت شده است.

در این میان، هر یک از دو رئیس جمهور آمریکا بعد از حملات 11 سپتامبر روش خاص خود را برای تامین هزینه‌های جنگ داشتند. «جرج بوش» به عنوان عامل آغازکننده این جنگ برای تامین مالی آن، مالیات را افزایش نداد؛ اما در عوض، نه تنها تمام بودجه مازادی که از دولت «بیل کلینتون» به ارث برده بود را در جنگ با تروریسم مصرف کرد بلکه کلید کاخ سفید را با یک کسر بودجه قابل‌توجه به باراک اوباما تحویل داد. اوباما نیز به عنوان عامل ادامه‌دهنده جنگ، برای تامین مالی آن چاره‌ای جز افزایش مالیات برای افراد پردرآمد و فروش "اوراق جنگ" به عنوان یک راهکار کمکی نداشت. 

البته هر دو دولت برای آنکه برای راضی نگهداشتن مردم آمریکا از جنگ، مجبور به افزایش مالیات نشوند، مبالغ کلانی را از دولتها و موسسات مالی بین‌المللی قرض گرفتند که شاید روزی سود پرداختی به آنها از کل هزینه‌های خالص جنگ فراتر رود. 

به گفته کارشناسان برجسته اقتصادی، حتی اگر جنگهای آمریکا در افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه همین امروز به پایان برسد، بازپرداخت دیون خارجی آمریکا به همراه سود آنها تا ده‌ها سال هزینه سنگینی به دولت آمریکا تحمیل خواهد کرد؛ مگر آنکه کنگره راهکار دیگری مانند افزایش شدید نرخ مالیات را برای تسویه دیون خارجی دولت در نظر بگیرد.

ضمن اینکه تمامی سربازانی که در این جنگ‌ها مشارکت داشته و دارند نیز تا پایان حیات خود بابت مستمری ماهیانه و هزینه‌های رفاهی و درمانی خود فشار مضاعفی را به اقتصاد آمریکا وارد خواهند کرد.


انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.