سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

روایتگری اسناد تاریخی آستان قدس بر چگونگی برگزاری مراسم روز عرفه

اسناد نفیس تاریخی در حرم رضوی چگونگی برگزاری مراسم عرفه و عید قربان در گذشته‌ های دور را روایت می کند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ کارشناس بخش نمایه‌ سازی اسناد سازمان کتابخانه‌ ها، موزه‌ ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در آرشیو اسناد این مدیریت، 12 سند در مورد عرفه موجود است که قدیمی‌ ترین آن‌ ها مربوط به سال هزار و 160 قمری در دوره افشاریه است.

اعظم نظرکرده افزود: در یکی از این اسناد با قدمت سال هزار و 173 قمری مربوط به دوره افشاریه از شب عید قربان در کنار یادآوری شب عرفه، با عنوان " عید طواف" نام برده شده و به پرداخت مواجب به مؤذّنان در شب عرفه و شب عید طواف، اشاره شده است.

او گفت: اسناد هزینه‌ های اختصاص یافته به چراغچیان مأمور در شب‌ های عرفه و عید قربان سال هزار و 160 قمری برای روشن نگه‌ داشتن قندیل‌ های صحن عتیق و گلدسته‌ ها تا صبح از اسناد مکتوب موجود در آرشیو مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی، از گذشته‌ های دور است.

برگزاری مراسم جشن و سرور در اعیاد مذهبی در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) با حضور طبقات مختلف زائران از قدیم الایام در رواق‌ ها به‌ ویژه صحن عتیق(انقلاب) و صحن جدید(آزادی) مرسوم بوده و مراسم جشن و سلام همراه با پذیرایی از مردم انجام می‌ شده است.

به این مناسبت، اماکن متبرکه، سردرها، ایوان‌ ها و مناره‌ ها نورافشانی و در نوبت‌ های مختلف، علاوه بر اوقات نماز، در صبح و شام نقاره نواخته می‌ شد.

اسناد تاریخی نفیس و ارزشمند مکتوب و غیرمکتوب موجود در آرشیو مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی طبق ضوابط در اختیار پژوهشگران و دانشجویان قرار می گیرد و علاقمندان برای بهره مندی از این گنجینه بی‌ بدیل تاریخی می توانند به بنیاد پژوهش‌ های اسلامی واقع در ضلع شرقی دوربرگردان طبرسی حرم مطهر رضوی مراجعه کنند.

انتهای پیام// ا ه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.